Filatov: Tutkimukset vahvistavat – työttömyysturvan leikkaukset suhdannepoliittisesti väärin

Hallitus pyrkii lisäämään työllisyyttä leikkaamalla työttömyysturvaa. Lisäksi hallitus on leikannut aktiivitoimien määrää: palkkatukea, työvoimakoulutusta, työkokeilua, omaehtoista koulutusta, nuorisotakuuta, sanssikorttia ja työpajatoimintaa.

Kaksi Palkansaajien tutkimuslaitoksen tänään julkistettua tutkimusta alleviivaavat tuloksillaan kahta epärationaalista havaintoa.

– Hallituksen usko ansiosidonnaisen työttömyysturvan leikkaukseen aiheuttaa lisää piilotyöttömyyttä, koska osa etuuskauden päätyttyä siirtyy työvoiman ulkopuolelle, eikä työllisty kuten hallitus toivoo. Epärationaaliseksi hallituksen leikkurisuunnitelman tekee se, että etuuskauden keston leikkauksen myönteiset vaikutukset ovat pienimmillään laman aikana. Koska työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole, sanoo kansanedustaja ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov (sd).

– Siksi ansiosidonnaisen tason ja keston leikkaukset eivät tuo hallituksen toivomia, työttömyyttä alentavia tuloksia vaan leikkaavat vain kotimaista kulutusta ja luovat lisää työttömyyttä palvelualoille, Filatov jatkaa.

Toinen tänään paljastunut epärationaalisuus havaintoon työttömyyskassojen jäsenyydestä. – Nuoret, matalasti koulutetut miehet, joiden työttömyysriski on suuri, toimivat etujensa vastaisesti vaikka hyötyisivät työttömyyskassan jäsenyydestä ja sen kautta paremmasta työttömyysturvasta, päättelee Filatov tutkimustuloksista.

– Piilotyöttömyyden kasvu, joka näkyy myös tänään julkaistuista työvoimatutkimuksista, on merkki lisääntyneestä syrjäytymisriskistä samoin kuin tämä havainto. Tähän Sipilän hallituksen pitäisi nyt kiireesti puuttua – eikä vähätellä työllistämisen aktivointitoimenpiteiden tehoa nuorten syrjäytymisen ehkäisyssä, vaatii Filatov.

Palkansaajien tutkimuslaitoksen tutkimukset: