Filatov: Tupon synty parantaa työttömyysturvaa

SDP:n kansanedustaja, SDP:n työ- ja tasa-arvotyöryhmän puheenjohtaja Tarja Filatov katsoo, että tulopoliittisen ratkaisu painaa sinetin työttömyysturvan parannuksille. Filatov pitää myönteisinä myös tupon vaikutuksia työllisyyteen ja nuorten eläketurvaan.

– Hallituksen alkusyksystä sopimaan rakenneuudistusten pakettiin oli leivottu sisään 300 euron vapaaosa työttömälle, joka onnistuu hankkimaan satunnaisia tuloja. Tämä helpottaa työttömän mahdollisuutta hankkia lisätuloja, silloin kun kokonaista työsuhdetta ei ole tarjolla. Moni on pitänyt ratkaisua jo kirkossa kuulutettuna, mutta tosiasiassa uudistus oli sidottu tulopoliittisen ratkaisun syntymiseen, Filatov muistuttaa.

– Lisäksi neuvottelutulokseen sisältyy työttömyyspäivärahan omavastuuajan lyhentäminen seitsemästä päivästä viiteen päivään. Myös tämä helpottaa sirpaleisissa työsuhteissa elävien ihmisten elämää, Filatov sanoo.

Filatov kehuu myös tupon vaikutuksia työllisyyteen ja sukupolvien väliseen oikeudenmukaisuuteen.

– Suurin toive tulopoliittisen ratkaisun vaikutuksista liittyy työllisyyteen. Suomi ei pärjää hintakilpailulla, vaan osaamisella ja tuottavuutta nostamalla. Silti palkkamaltti suhteessa samoilla keinoilla kilpaileviin maihin verrattuna on vaikeina aikoina tarpeen.

– Ratkaisu on myös solidaarinen. Siihen sisältyi euromääräinen korotus, ei pelkkiä prosenttiratkaisuja. Vielä solidaarisempi ratkaisu on se, että eläkemaksujen korotus turvaa nuorten tulevaisuutta.