Filatov torjuu pakkoyhtiöittämisen – ”Miksi maksaa siitä, mikä tehdään jo ilman tukea?”

Tarja Filatov

Miksi maksaa siitä, minkä markkinat tekevät nyt ilman tukea, kysyy eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov (sd.). Hallitus aikoo tuoda sote-palveluista tutun pakkoyhtiömallin myös työvoimapalveluihin. Valtio siirtyy puhdasoppiseen tilaaja-tuottajamalliin, jossa kaikki ostetaan yhtiöiltä, ja jossa julkinen palvelu muutetaan yritysmuotoon.

Filatov muistuttaa, että kunnissa tilaaja-tuottajamallista on luovuttu, koska se on tuonut kaksinkertaisen byrokratian palveluiden järjestämiseen.

– Yksityinen työnvälitys on tärkeä osa suomalaisia työmarkkinoita. Se on tehokas omilla kapeilla siivuillaan. Sen markkinaosuus on kasvanut ja hyvä niin. Miksi sitä pitäisi tilata valtion rahalla, Filatov kysyy.

Julkinen työnvälitys on puolestaan toimiva kokonaisuutta ajatellen. Yksityiset toimijat käyttävät nyt julkisia työnvälityspalveluja oman toimintansa tukena. Jo vuonna 2006 lähes viidennes työvoimatoimistojen työpaikkailmoituksista on vuokrausyritysten ilmoittamia, kertoo työhallinnon tutkimus. Nyt vuokratyön määrä on lisääntynyt ja se käyttää yhä julkisia työvoimapalveluja.

Filatov muistuttaa, että kolmen kuukauden haastattelupakossa työministeriö joutui perääntymään palveluiden yksityistämisestä, koska sen toiminnassa on niin paljon viranomaistyötä eikä viranomaistyötä voi yksityistää.

– Yksityisiä ja kolmannen sektorin toimijoita kannattaa käyttää palvelujen täydentäjänä ja niiden palveluiden hankinnassa tulee siirtyä entistä enemmän tulosrahoitteisuuteen, Filatov sanoo.

– Lisäksi esimerkiksi nuorten palvelut on syytä kunnallistaa, koska kunnissa on yritykset, kunnan elinkeinotoiminta, työpajat, etsivä nuorisotyö ja oppilaitokset. Siellä on jo nyt toimiva kokonaisuus nuorten työllistymispalveluille, Filatov muistuttaa.