Filatov: Suomella ei ole varaa olla investoimatta osaamisen lisäämiseen

Esko Aho pohtii hallituksen talouspolitiikkaa kokemuksen rintaäänellä. Hän on huolissaan menojen lisäyksestä talouden heikentyessä ja kehottaa tarkistamaan hallitusohjelmaa. Kansanedustaja Tarja Filatov muistuttaa, että hallitusohjelmassa on elementtejä, jotka ennakoivat talouden muutoksia.

– Tänä vuonna hallitus on lisännyt menoja etenkin koulutukseen, ja teknologia- ja tuotekehityksen panostukset käännetään pitkän laskun jälkeen nousuun. Sosialidemokraattien mielestä Suomella ei yksikertaisesti ole varaa olla investoimatta osaamisen lisäämiseen. Tämä siksi, että olemme jäämässä jälkeen verrokkimaistamme ja esimerkiksi työn tuottavuus on jäämässä jälkeen, sanoo Filatov.

Panostuksia on tehty myös ilmasto- ja luonnonsuojelutoimiin sekä perusturvaan. Parempi ilmastopolitiikka on välttämätöntä ja sosiaaliturvapanostukset puolestaan lisäävät ostovoimaa ja ehkäisevät toimeentulotukiriippuvuutta.

– Kestävyysvajeen umpeen kuromiseen tarvitaan työllisyyden vahvistamista ja oikeudenmukaista kasvua tukevaa veropolitiikkaa. Hallitus valmistelee parhaillaan työllisyys- ja sote-uudistuksia. Kestävyysvaje on haaste, eikä hallitus ole sitä unohtanut, sanoo Filatov.

Filatov muistuttaa, että hallitusohjelmassa on kirjattu kaksi keskeistä uudelleentarkastelun elementtiä. Toinen liittyy käytettävissä olevien menojen määrään ja työllisyyyttä lisäävien päätösten väliseen yhteyteen. Ne on sidottu toisiinsa. Lisäksi hallitusohjelmaan on sisäänkirjattu kohtuullisen suuri suhdanne-elementti. Nämä ovat niitä välineitä, joilla varaudutaan talouden muutoksiin.

Filatov muistuttaa myös, että muun muassa IMF on todennut, että hallituksen finanssipolitiikan linja tukee kasvua lähivuosina.

– Investoinnit muun muassa koulutukseen, TKI-, työllisyys- ja ilmastotoimiin ovat välttämättömiä ja lisäävät talouden kasvupotentiaalia tulevaisuudessa. Oppivelvollisuuden laajennus on talouspolitiikan arviointineuvoston mukaan uudistus, joka vahvistaa julkista taloutta pitkällä aikavälillä. Budjettiriihessä on tehtävä myös nopeammin vaikuttavia työllisyysratkaisuja ja niitä hallitus parhaillaan valmistelee, Filatov sanoo.