Filatov: Sukupuolisokeasta budjetoinnista siirryttävä tasa-arvoisempaan talouteen

Sukupuolitietoinen budjetointi on hyvää budjetointia. Se parantaa päätösten tietopohjaa, sanoo työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Tarja Filatov. Hän puhui Tasa-arvoa talousarvioon -seminaarissa Säätytalolla.

– Tunnistamalla budjetin sukupuolivaikutukset, kykenemme tekemään päätöksiä, jotka edistävät tasa-arvoa. Kyse ei ole vain yksittäisten määrärahojen vaikutuksista, vaan budjetin ja talouden kokonaisuudesta. Vaikkapa säästöt vaikuttavat kasautuessaan miehiin ja naisiin eri tavoin. On hyvä tunnistaa yhdessä budjetissa kasautuvat vaikutukset sekä päätösten pitkän aikavälin vaikutukset.

– Arviointia ei voi tehdä ”musta tuntuu” -menetelmällä. On oleellista, että arvioinnissa yhdistyvät tasa-arvo ja talousosaaminen. Kyse ei ole arvioinnista itseisarvona, vaan siitä, miten arvioinnin tulokset vaikuttavat päätöksentekoon.

– Lainsäädännössä edellytetään sukupuolivaikutusten arviointia. Liian usein ne ovat puutteellisia tai puuttuvat jopa kokonaan. Arvioinnissa on laadullisesti paljon kehitettävää, muistuttaa Filatov.

– Oleellista on, että tutkittu tieto vaikuttaa poliittisiin päätöksiin: lakeihin ja taloudellisiin päätöksiin. Siirtyminen sukupuolisokeasta budjetoinnista sukupuolitietoiseen budjetointiin edistää tasa-arvon toteutumista. Muutos ei tapahdu yhdessä yössä, vaan vaatii kulttuurin ja toimintatapojen muutosta. Mitä laajemmalla rintamalla ja mitä varhemmin valmistelua tasa-arvotavoitteisiin sitoudutaan, sitä parempia tuloksia saadaan.