Filatov: Sata-komitean mahdollisuudet syötiin rajuilla veronkevennyksillä

Hallitus ja erityisesti sosiaali- ja terveysministeri Hyssälä on ladannut sata joulupukin lahjatoivetta sata-komitean työskentelyyn.
– Tänään julkaistut tulokset jäävät pelkiksi käärepapereiksi. Köyhyys ei vähene eikä sosiaaliturva yksinkertaistu, SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tarja Filatov toteaa.

Hänen mukaansa hallitus on syönyt sata-komitean eväät lähes neljän miljardin veronkevennyksillä.
– Komitean esitykset tehdään valtiontalouden kestävyyden sallimissa rajoissa, joten kaikkein heikoimmassa asemassa olevat ihmiset jäävät nuolemaan näppejään. Tämä osoittaa sen, että hallituksen arvojärjestys on väärä!

– Kun pelataan nollasummapeliä kaikkein köyhimpien etuuksilla, joudutaan ratkaisuihin, joissa toinen köyhä maksaa toisen köyhän pienet parannukset, Filatov toteaa.

Komitea esittää mm. työttömien aktivointilisän korottamista. Tämä on Filatovin mukaan hyvä ja kannatettava asia.
– Mutta samaan aikaan hallitus on leikannut voimakkaasti työttömien aktivointitoimia. Yhä harvempi työtön pääsee nauttimaan korotetusta aktivointituesta ja aktivoinnista yleensä, Filatov huomauttaa.

– Työmarkkinatuen tarveharkinnan poistaminen on yksi komitean parhaita esityksiä. Se pitää toteuttaa välittömästi, Filatov vaatii.

Hän toteaa, että köyhyyden poistamiseen tarvitaan rahaa, mutta usein palveluilla on vähintään yhtä tärkeä rooli.
– Sosiaalipalveluihin hallitus ei esitä mitään vahvistusta. Se aliarvioi täysin palvelujen merkityksen tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden lisääjänä. Tilannetta vaikeuttaa myös hallituksen välinpitämättömyys kuntien ahdinkoa kohtaan, Filatov toteaa.

Lue myös:
Anneli Kiljunen: Sata-komitea tuotti paljon porua mutta vähän villoja