Filatov: Ryhtiä valtionyhtiöiden työllisyyspolitiikkaan

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Tarja Filatov (sd.) sanoo, että valtion työllisyyspolitiikalla ei voi olla eri kasvot valtion omistamissa yhtiöissä ja hallituksen hyväksymissä strategioissa. Hän pitää erittäin valitettavana, että valtionyhtiö Itella ulkoistaa videokoodaustyötä ulkomaille.

Hallitus pyrkii lisäämään mm. työllisyyttä keventämällä yhteisöverotusta ja uudistamalla osinkoverotusta. Hallitus hyväksyi juuri kehysriihessä ohjelman, jolla pyritään parantamaan osatyökykyisten työhön pääsyä ja vaikeassa työmarkkina-asemassa olevien palkkatukia on vahvistettu, jotta kaikilla olisi mahdollisuus antaa panoksensa työelämälle. Ei ole oikein, että samaan aikaan valtion kokonaan tai merkittävästi omistavat yhtiöt ulkoistavat urakalla työpaikkoja maailmalle.

Oudointa on Itellan päätös siirtää juuri vajaakuntoisten tekemiä töitä Filippiineille. Kyseinen videokoodaustyö on sopinut hyvin osatyökykyisille ja on ollut näin keino jatkaa työelämässä siinä vaiheessa, kun muut työtehtävät käyvät liian raskaiksi.

Valtion olisi syytä tehdä kokonaisarvioita toimistaan. Jos yhdellä kädellä yritetään epätoivoisesti synnyttää työpaikkoja ja toisella lapataan työpaikkoja nurin tai toiselle puolelle maapalloa, kokonaistalous jää miinukselle.

Globaalikilpailu on kovaa, mutta kaikkea ei ole pakko kilpailuttaa. Kilpailusta saatava hyöty voi olla yhtiölle voitollista, mutta yhteiskunnalle kokonaisuudessaan tappiollista.

Valtion omistajaohjauspolitiikka ei saa toimia vastoin hallituksen yleistä työllisyyslinjaa.  Valtio suunnittelee omistajuudella tukevansa telakkateollisuuden työpaikkoja Suomessa. Tämä on hyvä asia, mutta ei ole järkeä samaan aikaan päästää karkuun muita työpaikkoja.

Valtion yhtiöiden omistajaohjauksessa tulee muistaa, että maan hallitus on hyväksynyt työelämästrategian, jonka mukaan Suomessa tavoitellaan Euroopan parasta työelämää vuoteen 2020 mennessä.

Ohjelmassa sanotaan ”Työurien pidentämistavoitteen kannalta on tärkeää, että työttömyysjaksot lyhenevät ja erityisryhmien, kuten maahan muuttaneiden, osatyökykyisten ja vajaatyöllistettyjen mahdollisuudet olla mukana työelämässä varmistetaan. Tämä on inhimillisesti ja yhteiskunnallisesti tärkeää.” Tätä linjaa tulee noudattaa valtionyhtiöissä.