Filatov: Perusturva ei kestä kokoomuksen esittämää lisäleikkausta

Kokoomuksen perusturvamallissa on samoja elementtejä kuin Sosialidemokraattien yleisturvamallissa. Eri turvan tasoja on syytä yhdistää, aktiivisuudesta palkita ja pienestäkin työstä jäädä enemmä käteen, SDP:n kansanedustaja Tarja Filatov sanoo.

– Lähtökohta on hyvä, mutta on todella surullista, jos kokoomus haluaa yhä leikata nykyistä perusturvaa, kuten Talouselämän artikkelissa sanotaan. Toivon todella, että näin ei ole.

– Kokoomuksen malli näyttäisi jatkavan aktiivimallin logiikkaa. Niitä työttömiä, jotka onnistuvat löytämään työtä palkitaan, mutta muiden turvaa leikataan.

– Pienituloisia kannustetaan toimeentuloa leikkaavalla kepillä ja hyvätuloisia kannustetaan veroporkkanalla. Tässä asiassa SDP on kaukana kokoomuksesta. Kepittäminen painaa ihmisen vain syvemmälle köyhyyteen.

– Nykyinen perusturvan taso ei kestä leikkaamista eikä indeksien jäädyttämistä. Se on jäänyt jälkeen ja jää tällä hallituskaudella lisää, koska hallitus leikkaa kaikkein köyhimpien toimeentuloa indeksijäädytyksillä, lukuunottamatta toimeentulotukea.

Filatov muistuttaa, että eri etuuksia voidaan yhdistää leikkaamatta niiden tasoa. Yhdistäminen ei ole edes valtiontalouden näkökulmasta kallista, koska se säästää asumistuki- ja toimenetulotukimenoja.