Filatov: Pelastakaa edes nuoret

Hallitus puhuu kauniisti palveluiden räätälöinnistä ja työttömien kouluttamisesta, mutta tosiasia on, että voimavaropja koulutukseen on vähemmän kuin viime vuonna. Ruuhkautuneiden työvoimatoimistojen palvelutaso on sosiaalibarometrin mukaan romahtanut.

Työttömyys on kääntynyt selvään nousuun, nuorisotyöttömyys nousee lähes 90-luvun lamavuosien vauhtia. Edellisen laman kipeitä virheitä oli avoimen työttömyyden nousu ja pitkittyminen. Sen inhiomillistä taakkaa maksamme yhä työstä syrjäyteineiden ihmisten inhimillisenä kärsimyksenä ja pitkäaiakaistyöttömyytenä.

Hallitus aivan oikein pyrkii pidentämään ihmisten työuria. Tätä tavoitetta vasten on nurinkurista, että työvoimatoimistojen koulutusmäärärahoja ja muita työttömien tukirahoja on leikattu. Esimerkiksi Keski-Suomen Työvoima- ja elinkeinokeskuksen työttömien määrä on noussut 12,3% (lähes 1800 henkeä) vuodentakaisesta. Jyväskylän seudutu kuuluu niihin lukuisiin kaupunkiseutuihin, josssa nuorisotyöttömyys on yli 50 % vuodentakaisesta. Tästä huolimatta Keski-Suomessa työttömien koulutuksen volyymi on laskenut 13,3%.

Samaan ikaan työvoimapolitiikan leikkausten kanssa hallitus lopetti aikuiskoulutuksen Noste ohjelman. Kuitenkin työllisyysasteen korottamisen ja työttömyyden ehkäisyn kannalta ammattitutkintoa vailla olevien koulutuksen vahvistaminen on välttämätöntä.

Erityisen tärkeää koulutus on voimakkailla rakennemuutosalueilla. Hallituksen veroelvytys on ylimitoitettua ja tehottomasti suunnattua. Nyt tarvitaan hyvinvointielvytystä ja siihen kluuluu työttömien palveluista huolehtiminen ja koulutusresurssien turvaaminen. Hallitus on väläytellyt lisäbudjettia työvoimapolitiikan resurssien lisäämiseksi syksyllä. Se on aivan liian myöhään, koska laadukkaan koulutuksen hankinta ei tapahdu yhdessä yössä.

Lisäbudjetti työttömien tueksi tarvitaan jo tänä keväänä. nuorisotyöttömyys uhkaa räjähtää koulujen päättyessä ja nuoret tarvitsevat tukea. Pelastakaa edes nuoret, vetoaa Filatov.