Filatov: Panostusta ihmisiin, jotka haluavat töihin.

– Miksi pitäisi pakottaa eläkeiässä olevia jatkamaan työssä, kun maa on täynnä töihin haluavia ihmisiä?, ihmettelee varapuhemies Filatov. – On panostettava niihin ihmisiin, jotka haluavat töihin nyt, hän vaatii.

– Ei ole ihme, että tavalliset ihmiset ovat ihmeissään ja kiukuissaan eläkeiän nostoehdotuksille. Esimerkiksi Nastolassa auki olevia työpaikkoja on 14, pitkäaikaistyöttömiä 178 ja työttömiä työnhakijoita yhteensä 725. Koko Päijät-Hämeessä työpaikkoja on auki 647, pitkäaikaistyöttömiä 3200 ja työttömiä työnhakijoita 11500. Yhtälö on mahdoton. Ja tässä todellisuudessa ihmiset elävät, sanoo Filatov.

– Politiikan on kuitenkin katsottava tulevaa monien vuosien päähän ja siksi työurien pidentäminen on tavoiteltavaa. Työurien pidentämisessä kannattaa keskittyä niihin ihmisiin, joilla ei ole töitä, mutta jotka haluavat työhön. Kaksi suurta työhön haluavaa ryhmää ovat työttömät ja nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle joutuneet ihmiset, toteaa Filatov.

– Moni vajaatyökykyinen haluaisi palata eläkkeeltä työhön. Tämä vaatisi uutta lainsäädäntöä ja politiikka, joka erottelisi eläkkeellä olevista ne, jotka haluavat palata työelämään niistä, jotka eivät enää halua tai koe voivansa palata työhön. Vajaakykyisten uudelleen työllistymistä pitäisi kansanedustaja Filatovin mielestä helpottaa. – Kuudesosa työkyvyttömyyseläkkeellä olevista haluaisi palata töihin. Heille olisi luotava mahdollisuus palata työelämään.

– Pitkäaikaistyöttömyyden hoito vaatii pikaisia tukitoimia, Filatov vaatii. – Pitkäaikaistyöttömyys suistaa ihmisen herkästi syrjään koko yhteiskunnasta.

Huolestuttavaa on myös se, että moni työtön valuu työelämävalmennukseen ja kuntouttavaan työhön, vaikka tarve on päästä oikeaan työhön.

– Liian usein kuntouttavasta työstä puuttuvat kuntouttavat elementit. Työvoimapolitiikka tarvitsee vahvempia resursseja, jotta se voi tarjota järkevämpiä ja tehokkaampia toimia ihmisten auttamiseksi.

– Eläköitymisikä ei nouse pakolla. Parempi työllisyystilanne on paras kannustin. Lisäksi tarvitaan mm. parempaa johtamista ja työpaikkatason ratkaisuja, Filatov muistuttaa.

Varapuhemies Filatov puhui lauantaina 4.12.2010 Nastolassa Rakokiven liikekeskuksen torilla järjestetyssä tilaisuudessa.