Filatov: Palveluasiakkaat vaatikaa oikeuksianne

Eduskunnan varapuhemies Tarja Filatov vaatii fiksuja kuntia pitämään huolta kansalaisjärjestöjen avustuksista, koska ne ovat edullista syrjäytymisen ehkäisyä. Hän puhui Etelä-Suomen invalidiyhdistysten aluepäivillä Hämeenlinnassa lauantaina.

– Järjestöt rakentavat osallisuutta ja tuottavat vertaispalveluja, joita viranomainen ei roolinsa vuoksi kykene tuottamaan. Vapaaehtoisjärjestöissä yhdellä eurolla saa enemmän kuin markkinaehtoisissa mekanismeissa, Filatov muistuttaa.

Hallinnon uudistukset ja kuntien siirtyminen tilaaja-tuottajamalleihin ja kilpailutuskulttuuri muuttaa palvelun saajan asiakkaaksi ja kuluttajaksi.

– Tämä vaatii esimerkiksi vanhuspalvelun tai vammaispalvelun tarvitsijalta uutta asennetta. On opiskeltava omat oikeutensa ja uskallettava vaatia. Pidettävä puolensa.
Kaikilla ei ole voimia eikä aina kykyä olla vaativa asiakas palvelumarkkinoilla. Tämän vuoksi tarvitaan vertaisuutta ja kansalaisjärjestöjä, jotka pitävät jäsentensä puolta. Invalidiliitto ja yhdistykset ovat tässä tärkeässä roolissa. Samoin muuta sosiaalialan kansalaisjärjestöt.

– Suomalainen demokratia toimii ja täydentyy vain, jos meillä on vahva kansalaisjärjestökenttä. Yhteiskunta joka typistää avustuksensa kansalaisjärjestöille vain palveluiden ostamiseksi järjestöiltä, kuihduttaa yhteisöllisyyttä ja synnyttää populismia sekä ääriliikkeitä, Filatov huomauttaa.