Filatov: Miksi äidit hallituksen tulilinjalla?

Tarja Filatov

Hallitus ei ole äitien paras ystävä, sanoo kansanedustaja ja työelämä-ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov.

– Syntyvyys Suomessa on kääntynyt laskuun, mutta vauvat eivät ole pelkästään yksityisasia. Niiden määrä vaikuttaa koko yhteiskuntaan. Työn ja perheen yhteensovittamista pitää parantaa, ei heikentää, vaatii Filatov.

Päivähoitomaksujen korotus ei kannusta työntekoon. Jos perheessä isä on hyvätuloinen ja äiti pienituloinen, korotukset houkuttavat äitiä jäämään kotiin hoitamaan lapsia. Pienituloisen äidin kynnyspalkka nousee yli 150 euroa, sanoo Filatov.

– Yksityisellä sektorilla työskentelevä keskipalkkainen isä ja äiti joutuvat maksamaan päivähoitomaksujen korkeimmat korotukset. Jos kunnat ottavat korotukset käyttöön yhden lapsen päivähoito maksaa jo keskipalkkaiselle perheelle 60 euroa kuukaudessa lisää, kahden lapsen kohdalla korotus tuplaantuu.

Jos samassa perheessä on lisäksi iltapäiväkerhoa tarvitseva pikkukoululainen, 100 prosentin korotus iltapäivähoitoon tuo jälleen 60 euroa lisäkuluja.

Lisäksi perheille tulee asuntolainan korkovähennyksen poisto ja muut maksujen korotukset. Samaan aikaan päivähoidon laatu uhkaa heiketä ryhmäkokojen kasvun vuoksi.

– Lisäksi hallitus leikkaa lomakertymää vanhempainvapaan ajalta. Äideille kohdistuu tuplaleikkaus isiin verrattuna. Miksi?

Pikkutyttöjen ja pikkupoikien syntymä on Suomelle kohtalon kysymys. Syntyvyys on alentunut ja siihen vaikuttaa mm. talouden taantuma ja kallis asuminen. Myös työelämän epävarmuudella on suuri merkitys.

– En usko, että vauvoja voi ostaa rahalla. Jotkut kunnat ovat tätä kokeilleet ja maksaneet vauvarahaa, mutta tulokset ovat laihoja. Sen sijaan lapsiperheiden epävarmuuden lisääminen mm. poistamalla perusteet määräaikaisten työsuhteiden käytöltä, saattaa siirtää lapsen hankintaa ja johtaa lopulta lapsettomuuteen, muistuttaa Filatov.