Filatov: Lapsiperheiden köyhyys käännettävä laskuun

– Lapsuudesta ei tule uusintaa. Se ei ole DVD, vaan suora lähetys.
Lapsilla ei ole varaa odottaa parempia suhdanteita tai kansantalouden kasvua, sanoo varapuhemies Tarja Filatov. Hän puhui Viisarin Nuorten Kotkien lapsenoikeuksien juhlassa Hämeenlinnassa.Jokaisella lapsella on oltava mahdollisuus harrastaa, käydä turvallista ja hyvää koulua, saada apua sairastuessaan.
– Liian usein huolehditaan siitä, tuleeko koulun jumppasalin parkettiin naarmu, jos lasten harrastusryhmät käyttävät sitä kouluajan ulkopuolella. Isompi huoli on oltava siitä, millaisen haavan yksinäiset iltapäivät jättävät lapsen sieluun.

– Yksikin harrastus auttaa nuorta, rakentaa osallisuutta ja ehkäisee syrjäytymistä. Järjestöjen toimintaa on tuettava ja lapsille ja nuorille turvattava mahdollisuus harrastaa vanhempien lompakon paksuudesta riippumatta.

– Lapsiperheiden köyhyys on kasvanut. Hallituksen eduskunnalle esittelemä budjetti ennustaa sen kasvavan myös ensivuonna. Suomessa on puolimiljoonaa pysyvästi pienituloista ja heidän määränsä ennustetaan kasvavan noin 20.000:lla ihmisellä.

– Palohälyttimen pitää soida kovaa ja kimeästi. Lapsiperheiden köyhyyden kasvu on pysäytettävä. Erityistä remonttia tarvitsee yksinhuoltajien toimeentulo. Nopein lääke on yksinhuoltajien lapsilisien korottaminen, sanoo Filatov.