Filatov: Kuntien palvelut on pelastettava, pääministeri Vanhanen

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tarja Filatovin mukaan pääministeri Matti Vanhasen perjantaiset terveiset kuntapäättäjille ovat huolestuttavaa kuunneltavaa.

– Talouden muutos on osassa kuntia niin rajua, että siihen ei voida vastata vain palvelujen tuottavuutta ja vaikuttavuutta parantamalla. Palveluketjujen järkeistäminenkään ei auta tässä ja nyt olevaan rahapulaan. Kunnat tarvitsevat nopeaa apua tai hyvinvointipalvelut kriisiytyvät. Toimettomuudellaan hallitus sysää ikävät päätökset ja leikkaukset kuntapäättäjille.

Filatov ihmettelee myös, miksi pääministerille ei kelpaa SDP:n ja keskustalaisen valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Hannes Mannisen esitys pääomaverotulojen osittaisesta ohjaamisesta kunnille.

– Jos pääomatuloista ohjattaisiin viidennes kunnille, se tarkoittaisi 500 miljoonan euron lisärahaa kunnille. Tällä rahalla olisi mahdollista huolehtia esimerkiksi siitä, että nuorille työttömille löytyy pääministerin toivomia koulutus- ja harjoittelupaikkoja. Pelkällä hyvällä tahdolla nuoria ei auteta. Valtion verokertymässä 500 miljoonaa voitaisiin paikata helposti perumalla ruoan alv-veroale.

Filatov muistuttaa, että SDP on viime vuoden kesästä saakka kantanut huolta kuntatalouden heikkenemisestä.
– Viime vuonna hallitus ohitti varoituksen sanamme olankohautuksella ja syytti sosialidemokraatteja pelottelusta. Nyt laman iskiessä täydellä voimallaan kuntiin, on hallitus edelleenkin kykenemätön näkemään, että kunnat joutuvat leikkaamaan palveluitaan hallituksen tehottoman elvytyspolitiikan vuoksi.

– Pääministeri toteaa, että ensi talvesta on tulossa suomalaisille synkkä. Hallituksella olisi mahdollisuus tuoda valoa synkkyyteen. Se voi perua työllisyyden kannalta tehottomat veronkevennykset ja samalla panostaa enemmän investointien tukemiseen kunnissa ja muualla yhteiskunnassa. Hallituksen on turvattava terveydenhuollon, vanhustenhoivan, koulujen ja päivähoidon voimavarat.