Filatov: Kuntataloudessa huolehdittava koulujen tukiopetuksesta

Eduskunnan varapuhemies Tarja Filatov vaatii valtiota huolehtimaan, että kunnilla on riittävästi rahaa järjestää koulujen tukiopetus. Hän puhui Lammin työväenyhdistyksen tilaisuudessa Hämeenlinnassa sunnuntaina.

– Jokaisella koululaisella on tarvittaessa oikeus tukiopetukseen, mutta kuntien rahapula johtaa vaarallisiin säästöihin. Koululaisten ja lukiolaisten tukiopetuksen määrä väheni neljänneksellä viime lukuvuonna. En usko, että tukiopetuksen tarve olisi vähentynyt, Filatov toteaa.

– Varhaisessa vaiheessa säästetty tukiopetuseuro saattaa kostautua vaikeutena tulevissa opinnoissa ja myöhemmin jopa koulupudokkuutena. Kouluttautumattomuus taas tietää vaikeuksia työhön pääsyssä.

Suomalaisen koulun vahvuus on sitoutuneissa osaavissa opettajissa ja siinä, että koulutus on laadukasta Inarista Espooseen ja Ilomantsista Hankoon.
– Pienen kansakunnan osaamispotentiaali saadaan parhaiten käyttöön, kun kaikilla on mahdollisuus kouluttautua. Koulutuksen pitää olla myös taloudellisesti mahdollista kaikille, Filatov painottaa.

Yksityiset markkinat paikkaavat Helsingissä tukiopetuksen puutteita.
– Mitä isot kaupungit edellä, sitä muu maa herkästi perässä. Koululaisen kuuluu saada tukea oppimiseen koulusta, ei markkinoilta. Kaikilla ei ole varaa ostaa lapsilleen yksityistä tukiopetusta, Filatov muistuttaa.

Tärkein menestystämme kansainvälisissä vertailuissa selittävä tekijä on hyvä koulutusjärjestelmämme.
– Suomen koulumallia tullaan katsomaan kaukaa. Menestyksen eväät luotiin, kun päätettiin yhtenäisestä peruskoulusta. Silloin yhtenäistä peruskoulua arvosteltiin tasapäistämisestä. Nykyinen lahjakkuuksien suosiminen kuulostaa globaaliin maailmaan viritetyltä versiolta vanhasta kritiikistä, Filatov sanoo.