Filatov: Kokoomus panostaisi työvoimashoppailuun

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov (sd.) pohtii blogissaan, löytyykö demareiden ja kokoomuksen väliltä ydinero, kun mietitään keinoja työurien pidentämiseen ja työttömyyden hoitoon. Filatov viittaa Kokoomuksen ehdotukseen luopua eläkkeellä olevien työtätekevien työeläkemaksusta.

-Demareille työurien näkökulmasta tärkeintä on saada työttömille töitä. Kokoomus panostaisi työnantajien edulliseen työvoimashoppailun mahdollisuuteen.

-Meillä on paljon iäkkäitä työttömiä, jotka eivät pääse työhön ja syynä on kysynnän puute. Kokoomuksen mallilla kannustettaisiin palkkaamaan jo eläkkeelle päässeitä työhön, koska heistä tehtäisiin työnantajalle edullisempaa työvoimaa kuin työikäisestä työttömänä olevasta työvoimasta.

Filatovin mukaan Kokoomuksen malli johtaisikin herkästi siihen, että eläkeläiset pääsisivät halutessaan helpommin työhön, mutta työttömät ajautuisivat pidempään työttömyyteen.

Linkki Filatovin blogikirjoitukseen: