Filatov: Kohtuuhintaiseen terveydenhuoltoon kuuluvat myös lääkkeet

Tarja Filatov

Kansanedustaja Tarja Filatov muistuttaa, että terveydessä on kyse myös toimeentulosta. Hän puhui Hämeenlinnan Eläkkeensaajien 55-vuotisjuhlassa lauantaina.

– Olipa sote- ja maakuntauudistuksen puolella tai sitä vastaan, tavoitteena on saada palvelut toimivammiksi sekä rahat, lääkärit ja muu hoitohenkilökunta riittämään tulevaisuudessa.

– On muistettava, että koko palvelu- ja kustannusketju alkaa paremmasta aikuissosiaalityöstä, vanhusten kotihoidosta ja palveluasumista. Kyse ei ole vain lääkäriin pääsystä.

Filatovin mukaan tässä kokonaisuudessa hallituksen sote-politiikka ontuu.

– Se pirstoo hoitoketjut entisestään. Teknologia on hyvä apu, mutta palvelujen pirstoutumisen kustannuksia sillä ei paikata. Vaarana on, että hinnat nousevat ja palvelut vähenevät.

– Hyväkään hoito ei riitä, jos rahat loppuvat apteekissa.

Potilasjärjestöjen tekemän selvityksen mukaan pitkäaikaissairaus on taloudellinen rasite kolmannekselle sairaista. Ongelma ei koske vain pienituloisimpia.

Lähes kolmannes on joutunut pyytämään halvempaa lääkettä, kolmannes siirtämään lääkkeen hankkimista. 23 prosenttia on joutunut luopumaan muista menoista, jotkut jopa ruuasta.

Viidennes ei olisi selvinnyt lääkekuluista ilman ystävän, perheenjäsenen tai sukulaisen apua. Joka kymmenes on jättänyt lääkkeen hankkimatta, osa turvautunut toimeentulotukeen tai lainaan.

– Ei saa olla niin, että ihmiset joutuvat valitsemaan lääkkeiden ja ruuan välillä. Sairastaminen on jo itsessään taakkaa, joillekin se tulee vielä tämän päälle sairaan kalliiksi.

– Järkevä ote tarvitaan, jotta yhteiskunnan rahat riittävät. Mutta nyt tarjolla oleva sote-uudistus uhkaa tulla pelottavan kalliiksi, Filatov huolehtii.