Filatov: Kilpailukykypaketin sukupuolivaikutukset on arvioitava huolella

Tarja Filatov

Jos hallitus tuo kilpailukykypaketin eduskuntaan, siitä on ehdottomasti tehtävä tulonjako- ja sukupuolivaikutusten selvitys, eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja, SDP:n kansanedustaja Tarja Filatov vaatii. Filatov puhui Peking +20 seminaarissa eduskunnassa tänään.

– Sairauskarenssi, lomaleikkaukset ja julkisen sektorin säästöt vaikuttavat ihmisiin eri tavoin. Hallitus ei voi tehdä päätöksiä selvittämättä niiden kokonaisvaikutuksia ihmisten elämään. Lainsäädäntömme edellyttää sukupuolivaikutusten arviointia.

Filatovin mukaan naiset ovat sairauden tai tapaturman vuoksi poissa töistä keskimäärin 11 työpäivää vuodessa, miehet yhdeksän. Naiset ovat usein töissä ammateissa, joissa sairaana töihin meneminen on kohtalokasta.

– Flunssainen sairaanhoitaja tartuttaa potilaat, lähihoitaja vanhukset ja lastentarhanopettaja lapsiryhmänsä. Kaupan kassan pärskiminen asiakkaan ruokiin on epämukavaa.

– Teollisuudessa taas duunaritason työntekijät sairastavat lähes kolme kertaa enemmän kuin toimihenkilöt. Olettaa saattaa, että tässä joukossa on enemmistö miehiä. Raskaalla työllä on raskas hinta. Osa meistä voi tehdä flunssapäivänä etätöitä, kaikki eivät.

Koko hallituksen kilpailukykypaketin idea on säästää julkiselta sektorilta, jotta voidaan tukea yksityisen sektorin työllisyyttä.

Tiedämme, että naiset työskentelevät enemmän julkisella sektorilla ja miehet yksityisellä sektorilla. Myös palkat ovat korkeampia yksityisellä sektorilla kuin julkisella.

– Julkisen puolen lomat ovat vastaavasti usein pidempiä. Tällä on kompensoitu matalampaa palkkatasoa. Eri työehtosopimuksissa palkka ja muut palkkaan verrattavat osatekijät muodostavat erilaisen kokonaisuuden.

– Jos hallitus puuttuu pakolla näihin etuisuuksiin, on eduskunnan käsitellessään lakeja tiedettävä niiden sukupuolivaikutukset ja tulonjakovaikutukset.

Esimerkiksi tänä syksynä työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa kauppojen aukioloa ja vuorotteluvapaalainsäädäntöä käsiteltäessä kävi ilmi, että sukupuolivaikutusten arviointia ei ole tehty, vaikka kaupanalan työntekijöistä noin 2/3 on naisia ja vuorotteluvapaan käyttäjistä 70 prosenttia.

Nousukaudella on syytä tehdä sukupuolivaikutusten arviointia, koska se kertoo minne kasvavia resursseja suunnataan. Kun julkisessa taloudessa säästetään, vaikutusarvioinnit ovat vielä tärkeämpiä.

Filatovin mielestä on välttämätöntä arvioida koko kilpailukykypaketin vaikutus naisiin ja miehiin sekä eri tuloluokissa eläviin ihmisiin.