Filatov: Kataisen talouslogiikka ontuu

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tarja Filatov kannattaa valtiovarainministeri Jyrki Kataisen Helsingin Sanomissa esittämää yhteisöveron tuoton suurempaa suuntaamista kunnille oikeana hätäaputoimena. Mutta se ei yksin riitä, sanoi Filatov puheessaan Sosialidemokraattisten naisten tilaisuudessa Hämeenlinnassa.

Filatovin mukaan kiinteistöverorajojen kohdalla ministerin logiikka ontuu pahasti. Katainen esittää, että kuntien perimän kiinteistöveron ylärajaa nostettaisiin. Eduskunnassa Katainen haluaa laskea elvytysmielessä verotusta ja pidättäytyä veronkorotuksista. Mutta kuntien rahoituskriisiin sama ministeri tarjoaa lääkkeeksi kuntien perimän kiinteistöveron ylärajan nostamista – siis veron kiristystä ja ummistaa silmänsä tulossa olevilta kuntien veroäyrien kiristämiseltä.

– Vain harva kunta on perinyt maksimikiinteistöveroa nykylain mahdollistamalla tavalla. Katainen ulkoistaa ikävät veronkorotukset kuntien kontolle. Mikäli hallitus ei jatkossakaan tule aidosti kuntia vastaan, johtaa kehitys myös kunnallisveroäyrien kiristyksiin.

Filatov odottaa hallitukselta tuhtia kuntapakettia ja hyvinvointielvytystä. Hän muistuttaa, että kuntien tulojen ja menojen erotuksen kohdalla puhutaan jo miljardeista euroista. Talouden syöksyessä tilanne pahenee edelleen.

Filatov sanoo, että hallituksen veroelvytykseen perustuva politiikkaa, muuttuu tuhkaksi, jos kunnat pakotetaan nostamaan verotustaan valtion luistellessa omasta vastustaa.

SDP tulee huomenna esittämään oman kokonaisvaltaisen ohjelman kuntien tilanteen helpottamiseksi. Toivomme, että hallitus vielä harkitsee kehysriihessä kuntien voimakasta tukemista. Ideamme ovat hallituksen käytettävissä.