Filatov: Johtajan pitää tietää – tietämättömyys on ollut vaalirahakohun käytetyin meriselitys

Tarja Filatovin mielestä ”En ole vastuussa, en tiennyt” – vastaukset eivät enää riitä. Johtajan pitää tietää.

Jos pääministeri ei tiedä, miten hänen mittavia vaalirahojansa on kerätty, syntyy epäilys, onko hän yhtä tietämätön valtion rahojen käytöstä.

– Isoilla summilla ja pienillä summilla on eroa. Kukaan ei voi tietää jokaista postimerkkeihin mennyttä euroa, mutta jos kymmenet tuhannet tulevat ja menevät vaalikampanjassa ilman ehdokkaan tietoa ja siunausta, kampanjan rahoitus on hoidettu retuperäisesti, painottaa Filatov.

Pääministerin kohdalla tietämättömyys horjuttaa kansakunnan yleistä moraalia ja uskoa hallituksen kykyä hoitaa valtion taloutta vakavassa tilanteessa.

– Hallituspuolueet joutuvat punnitsemaan nyt omaa moraaliaan. Millaisen kavereiden kanssa he haluavat maata johtaa? Vihreiden hiljainen hyväksyntä vaalirahakohussa on vähintään outo.

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtajana olen kutsunut koolle opposition eduskuntaryhmien puheenjohtajat neuvottelemaan politiikan uskottavuuden palauttamisesta ja mahdollisesta vaatimuksesta uusista vaaleista.

Sosialidemokraattinen ryhmä jatkaa keskustelua ryhmäkokouksessaan torstaina 24.9.2009.