Filatov: Järjestöjen toimintaedellytykset turvattava sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa

Tarja Filatov

SDP:n kansanedustaja Tarja Filatov vaatii, että järjestöjen toimintaedellytykset turvataan hallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa. Filatov puhui kolmannen sektorin järjestöjen tekemän työn merkityksestä lauantaina Hämeenlinnan seudun invalidien 70-vuotisjuhlassa Rengossa.

− Keskusteluissa sote-uudistuksesta on painottunut kustannusten kasvun hillintä sekä palveluiden saatavuuden ja laadun parantaminen. Osana uudistusta olisi kuitenkin tärkeää huolehtia myös siitä, ettei nykyisen hallituksen yhtiöittämisvimmassa lapsi – eli vapaaehtoistyön tuoma lisäarvo – menisi pesuveden mukana hukkaan. Vapaaehtoistyön merkitys koko yhteiskunnalle ja kansalaisten terveyden edistämiselle täytyy tunnistaa uudistuksen valmistelussa, Filatov toteaa.

Filatov muistuttaa, että Suomessa yli kolmasosa suomalaisista aikuisista osallistuu johonkin vapaaehtoistoimintaan. Suurin osa vapaaehtoisista toimii liikunnan ja urheilun, sosiaali- ja terveysalan tai nuorten parissa. Vapaaehtoistyö koskettaa monien suomalaisten arkipäivää, eikä yhteiskunta toimisi ilman vapaaehtoisten työpanosta.

− Helsingin yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan suomalaisten tekemän vapaaehtoistyön kansantaloudellinen arvo nousee yli sataan miljoonaan euroon. Vapaaehtoistyöhön sijoitettu summa siis kuusinkertaistuu. Meidän tulee aktiivisesti kehittää julkisen ja kolmannen sektorin yhteistyötä. Verkostoituminen, koulutus, yhteiset tilaisuudet ja hyvien käytänteiden jakaminen ovat tärkeitä toiminnan kehittämisessä.