Filatov: Ilman lisärahaa eriarvoisuus kasvaa kunnissa

– Kuntien vastuulla olevat peruspalvelut ovat hyvinvointivaltion ydintä. Ne tarvitsevat riittävän rahoituksen tässä ja nyt. Kyse on yhdenvertaisuuden toteutumisesta, huomauttaa SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tarja Filatov.

– Ilman hallituksen lisäpanostusta kuntien rahoitukseen palveluita ei voida turvata ja eriarvoisuus kasvaa. Kunnat joutuvat korottamaan veroja, leikkaamaan palveluja ja velkaantumaan rajusti. Esimerkiksi koululaiset ovat eri asemassa, kun kunta lomauttaa opettajat ja lapset jäävät ilman opetusta. Jo nyt tehdyillä päätöksillä noin 70 000 oppilasta saa vajaasti opetusta.

– Päivähoidon, koulutuksen, terveydenhuollon ja vanhusten palveluiden laatu ja saatavuus on varmistettava koko maassa. Tähän tarvitaan vahvoja peruskuntia sekä vallan ja vastuun ja rahoituksen tasapainoa. Samalla kunnissa on parannettava palveluketjuja, uudistettava rakenteita ja vahvistettava palveluiden vaikuttavuutta.

Filatovin mukaan kuntien rahoitusalijäämä on tänä vuonna 500 miljoonaa.
– Ensi vuonna alijäämä kasvaa miljardiin. Tulevassa budjettiriihessä mitataan hallituksen omatunto. Jos hallitus unohtaa yhä kuntapalvelut ja vannoo ylisuurten ja työllisyyden kannalta tehottomien veronkevennysten nimiin, kantaa se myös vastuun kuntalaisten eriarvoistumisesta.

Filatov puhui lauantaina sosialidemokraattien kesäpäivillä Heinolassa.