Filatov huolissaan pitkäaikaistyöttömyydestä

– Työttömyys on valtava inhimillinen ja taloudellinen menetys. Tutkimuksien mukaan työttömyys jopa lyhentää elämää. Elinajanodote alenee työttömillä miehillä 6 vuotta ja naisilla 2 vuotta. Pitkäaikaistyöttömyyden hoidossa on siis kyse ihmisten elämästä.

– Hallitus lisää lisäbudjetissaan toimia nuorten työttömyyden ehkäisyyn ja tämä on hyvä asia. Mutta nyt tarvitaan lisää toimia myös pitkäaikaistyöttömyyden ehkäisyyn. Esimerkiksi kunnissa ja kolmannen sektorin järjestöissä on tekemätöntä työtä. Niissä pitkäaikaistyöttömät kokisivat itsensä tarpeellisiksi, saisivat paremman ansion ja kunnat kipeästi kaivattua työvoimaa.

Tuoreet työllisyystilastot kertovat, että pitkäaikaistyöttömyys on voimakkaassa kasvussa. Viime helmikuusta nousua on yli 25 %, eli yli 10.000 uutta työtöntä on ollut yhtäjaksoisesti ilman työtä yli vuoden. Tämä nousu on kaksinkertainen nuorisotyöttömyyden nousuun nähden.

Eduskunnan II varapuhemies Tarja Filatov (sd.) muistuttaa, että pitkän työttömyyden jälkeen on vaikea päästä takaisin työmarkkinoille ja se syrjäyttää työelämästä herkästi jopa koko elämästä.

– Tällä hetkellä tukityöllistettyjä on liki 4000 vähemmän kuin vuosi sitten. Luonnollisesti paras vaihtoehto on kun ihmiset työllistyvät avoimille työmarkkinoille, mutta nyt emme elä ideaalitilanteessa ja on turvauduttava toiseksi parhaaseen mahdollisuuteen. Pitkittyvää työttömyyttä on ehkäistävä kaikin mahdollisin keinoin.
Entinen työministeri Filatov näkee, että työurien pidentämisen näkökulmasta pitkään työttömänä olleissa ihmisissä on valtava käyttämätön työvoimapotentiaali.