Filatov huolissaan kovenevista maahanmuutto-asenteista

Eduskunnan II varapuhemies Tarja Filatov (sd) on huolissaan asennemuutoksesta, joka näkyy rasismitutkimuksissa ja julkisessa keskustelussa.

– Menestyvien alueiden taustalta on kansainvälisissä tutkimuksissa löytynyt kolme merkittävää syytä: osaaminen, teknologia ja suvaitsevaisuus. Erilaisista taustoista ja kulttuureista tulevat ihmiset tuovat yhteisöön erilaista osaamista. Innovaatiovetoisissa talouksissa tämä synnyttää uutta luovan ilmapiirin, joka hyödyttää kaikkia. Tämä koskee myös maahanmuuttajia.

Filatov perää yhteiskunnan kuten koulun ja armeijan vastuuta kansainvälisyyskasvatuksessa.

– Erityisesti nuorten miesten asenteissa on toivomisen varaa. Opettajia ei saa jättää yksin. On rakennettava täydennyskoulutusta, joka auttaa avoimeen keskusteluun ongelmista, mutta samalla tiukkaan nollatoleranssiin rasististen asenteiden suhteen. Asevelvollisuus tavoittaa nuoret miehet laajasti. Armeija-aikaan on sisällytettävä vastaavaa koulutusta.

Sunnuntaina Uudenmaan Demarinaisten piirikokouksessa Klaukkalassa puhuneen Filatovin mukaan puolueiden on käytävä linjakeskustelu rasismista.

– Puolueet ovat monessa asiassa suunnannäyttäjiä ja mm. allekirjoittaneet rasismin vastaisen sopimuksen. Maahanmuuttokritiikin ja rasismilla flirttailun välinen ero on usein vain veteen piirretty viiva. Olisi parempi keskittyä ongelmien ratkaisuun kuin niillä pelotteluun.