Filatov huolissaan demokratian uskottavuudesta

Demokratia on sivistyneen yhteiskunnan kulmakivi. Ilman sitä ei voi olla oikeusvaltiota tai hyvinvointiyhteiskuntaa, sanoo eduskunnan varapuhemies Tarja Filatov. Hän puhui Myllymäkiyhdistyksen 25-vuotisjuhlassa Hämeenlinnassa lauantaina.

– Nykypäivän Suomessa tulee kuitenkin miettineeksi, mitä se sivistys oikein on. Onko se kunniallisuutta, välittämistä ja oikeudentuntoisuutta. Vai turmeleeko valta itsekkääksi, ahneeksi ja sokeaksi. Historiattomaksi. Mika Waltarin Sinuhen egyptiläisen palveluja Kaptah moitti isäntäänsä sanomalla, että valta menee mahaan ja syö ihmistä sisältäpäin. Samoja ilmiöitä on paljastunut myös suomalaisesta vallankäytöstä.

– Vaalirahaskandaalit ovat syöneet suomalaista demokratiaa. Politiikka näyttäytyy likaisena ja vastenmielisenä. On riskinä että ihmiset eivät halua äänestää, koska eivät halua osallistua moiseen.

– On kuitenkin muistettava, että skandaalien varjossa suuri joukko kansanedustajia ja kuntapäättäjiä tekee tosissaan työtä paremman Suomen rakentamiseksi. Tämä työ ei kuitenkaan näy lehtien lööpeissä.

Asukasyhdistys vahvistaa demokratiaa

Asukasyhdistysten kautta laajentuva demokratia tuo paikallistasolle uutta ajattelua ja voi auttaa puolueita näkemään asioita toisin. Ne voivat tuoda keskusteluun yhden totuuden ulkopuolelta perustellumpia totuuksia. Tarjota vaihtoehtoja tai ainakin haastaa valtavirtaa.

– Asukasyhdistyksillä on tärkeä asiantuntijarooli alueen asioiden tuntijana ja kehittäjänä. Niiden työ on nykyisin tärkeä osa suomalaista demokratiaa. Käyttäjädemokratia, asukasyhdistykset, yhdenasianliikkeet ja lähidemokratia kohottavat päätöksenteon laatua. Ne tiukentavat asioiden harkintaa. Mutta ne eivät korvaa edustuksellista kuntademokratiaa tai valtakunnallista tai valtioiden välistä demokratiaa.

– Asukasyhdistyksessä saa ja kuuluu ajaa omaa asiaansa. Mutta kaikkien asukasyhdistysten ja yhdenasianliikkeiden toivomat asiat eivät voi olla totta samassa todellisuudessa. Yhteiskunnan resurssit eivät riitä kaikkeen ja usein toiveiden välillä on ristiriitaa.

Erilaisten toiveiden yhteensovitus on edustuksellisen demokratian tehtävä. Molempia tarvitaan. Edustuksellisen demokratian laajentaminen onnistuu vain, kun alueen asukkailla tai palveluiden käyttäjillä ja asiasta päättävillä poliitikoilla on aito halu löytää yhteinen ratkaisu.

– Lähidemokratia voi auttaa ihmisiä uskomaan vaikuttamiseen demokraattisin keinoin. Miten ihminen voisi uskoa demokratian keinoin vaikutettavan globaalin maailmanlaajuisen talouden inhimillistämiseen, jos hän ei pysty vaikuttamaan oman asuinalueensa, työpaikkansa tai lastensa koulun tai päiväkodin asioihin.