Filatov: Hienoa, että järki voitti ja ikäsyrjivä laki perutaan

Hyvä, että hallitus luopuu ikäsyrjivästä nuorten työsuhdeturvan heikennyksestä, sanoo kansanedustaja, työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov. Hallituksen esitys vaikutti enemmän ideologiselta uskolta työsuhdeturvanheikennysten työllisyysvaikutuksiin kuin tutkimukseen pohjautuvalta työllisyyskeinolta.

– Nyt kotiläksyt on tehty ja esitys perutaan, kiitos siitä. Työllisyys ei parane epävarmuutta lisäämällä eikä työsuhdeturvaa heikentämällä. Esitys olisi lisännyt perusteettomia pätkätöitä, jotka ovat muutoinkin nuorten riesana, muistuttaa Filatov.
Hallitus haluaa helpottaa nuorisotyöttömyyttä ja tavoite on hyvä. Yksi keino on tehostaa nuorten palveluja.

– Pieniä ja keskisuuria yrityksiä pitää tukea palkkaamaan työntekijöitä. SDP on esittänyt mm. helppokäyttöisen työllistämissetelin käyttöönottoa, ensimmäisen työntekijän palkkaamista helpottavaa 20 000 euron veroporkkanaa sekä arvonlisäveron alarajan nostamista 30 000 euroon. Nämä olisivat fiksumpia ja tehokkaampia keinoja työllistämiskynnyksen madaltamiseksi.
Lisäksi kannattaa panostaa nuorten työnvälitys ja ammatinvalintapalveluihin sekä koulutukseen. Suomessa on yhä liian monta nuorta vailla ammatillista tutkintoa.

-Työttömän näyttötutkintoon liittyvät ongelmat pitää poistaa välittömästi ja lisätä työttömien mahdollisuutta ammatilliseen ja muuntokoulutukseen.

Jos pieni yritys palkkaa uuden työntekijän siinä on riskinsä. Moni yrittäjä pelkää, että valinta menee pieleen. Tätä varten on olemassa koeaika. Se antaa molemmille osapuolille aikaa harkita, vastaako tehty työsopimus etukäteisodotuksia.

– Koeaika on nykyisin kuusi kuukautta. Puolessa vuodessa huomaa kyllä, pelittääkö työsuhde vai ei, Filatov muistuttaa.

Määräaikaisten työsuhteiden solmimisen helpottamista on kokeiltu työllistämiskeinona. Taustalla on ajatus, että määräaikainen työ toimisi astinlautana vakituisempaan työhön.

Tutkimukset osoittavat, että uudistukset lisäävät määräaikaisten työsuhteiden määrää. Alussa saattaa jopa näkyä työllisyyspiikkiä, mutta varjopuolena näkyy, että tämä tapahtuu vakituisten työsuhteiden kustannuksella. Evidenssiä siitä, että uudistus lisäisi työpaikkoja ei juurikaan löydy. Nuorten heikosti koulutettujen miesten kohdalla työttömyysriksi jopa kasvaa.