Filatov: ”Herrat Soini ja Sipilä enemmän kiinnostuneita omasta edustaan”

Kansanedustaja Tarja Filatov (sd.) arvostelee opposition haluttomuutta keskustella Suomen taloudesta. Filatovin mukaan pääministerin kutsu oppositiolle keskustelemaan talouspolitiikan linjasta on poikkeuksellinen. Filatovin mukaan oppositiojohtajat pyrkivät välttelemään vastuuta viimeiseen saakka.

– Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini kieltäytyy jälleen vaikuttamasta todellisuuteen ja jättäytyy parran pärinän puolelle. Myös Keskustassa tunnutaan luottavan siihen, että kun ei tee mitään, ei tee virheitä, Filatov sanoo.

Filatov huomauttaa, että jos Suomi valtiona pystyy kertomaan huolehtivansa taloudestaan vastuullisesti nyt ja vaalien jälkeen, se vaikuttaa siihen, millä korolla Suomi saa lainaa ja millaisena luottoluokitus säilyy.

– Suomi voittaa selvää rahaa, jos hallitus ja oppositio yhdessä sopii velan maksuaikataulun. Vakaus houkuttaa paremmin investointeja ja työpaikkoja.

Soini vastasi pääministerin kutsuun, että puolue keskustelee, mutta ei sitoudu hallituksen kanssa mihinkään ehdoin tahdoin. Soini sanoi, etteivät nykyinen hallitus ja eduskunta voi sitoa tulevan eduskunnan ja hallituksen käsiä.

– Miksei voi? Jokainen laki sitoo tulevaisuutta, mutta jokainen hallitus voi vuorollaan muuttaa niitä, jos niin päättää, Filatov huomauttaa.

Perussuomalaiset eivät halua sitoutua talouden tasapainon jaksotukseen, mutta samaan aikaan he sanovat, ettei hallitus voi jättää taakkaa tuleville hallituksille. Näin he tulevat kannattaneeksi heti tehtäviä 3 miljardin leikkauksia. Filatovin pyytääkin Soinia esittelemään leikkauslistansa. Toisaalta ainakin perussuomalaisen eduskuntaryhmän uusi puheenjohtaja oli valmis jaksottamaan säästöjä.

Filatov muistuttaa, että kaikki nykyhallituksen esittelemät ja eduskunnan hyväksymät lait koskevat seuraavaa hallitusta ja eduskuntaa. Rahakaan ei kulje vuosisyklillä. Esimerkiksi liikenneinvestoinnit ovat tyypillinen esimerkki siitä, miten nyt tehtävät päätökset syövät rahaa vielä pitkälle tulevaan.

– Nyt haetaan yhteistä sitoumusta sille, että luottamus säilyy ja Suomi säilyy ja näyttää vakaalta. Ikävä kyllä nämä Valittujen Palojen luottamusmittarin kärjessä olevat herrat Soini ja Sipilä taitavat olla enemmän kiinnostuneita omasta luottamuspörssistään kuin Suomen luottoasemasta.