Filatov: Hallitus vähättelee työttömyyden nousuvauhtia

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tarja Filatov arvostelee hallitusta työttömyyden nousuvauhdin vähättelystä.
– Uudet tilastotiedot kertovat, että nuorisotyöttömyys on noussut yli 60 prosenttia edelliseen vuoteen nähden.

– Nousuvauhti kiihtyy rajusti: Nuorisotyöttömyyden nousuvauhti on yhtä kova kuin 90-luvun alun suurtyöttömyyden aikana. Herätys hallitus! On työttömyysongelman vähättelyä, että hallitus pistää päänsä pensaaseen ja odottelee syksyä.

Filatovin mukaan kesä kylvää synkkää satoa, jos nuorten työttömyyteen ei löydy lisälääkkeitä.
– Julkinen valta voi helpottaa vastavalmistuneiden tilannetta panostamalla nuorten lisäkoulutukseen ja työllistämiseen. Nyt valtion aktiivitoimien määrä laskee, vaikka työttömyys nousee.

– Näyttää siltä, että Vanhasen ykkös- ja kakkoshallitusten työllisyyssaldot ovat yhtä suuria. Ensimmäinen hallitus loi työpaikkoja, kakkoshallitus menettää ne.

Filatov muistuttaa, että nuorten työttömyysongelman ratkaisu tarvitsee koko yhteiskunnan yhteistä ponnistelua.
– Yrittäjät ja työnantajat tarvitaan turvaamaan työharjoittelupaikkoja, kansalaisyhteiskunta ja kolmas sektori työllistämään julkisella tuella ja valtio tukemaan koulutusta.