Filatov: Hallituksen työllisyystoimet ohuita

Hallitus toimii SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tarja Filatovin mukaan yhä jälkijunassa työllisyyspolitiikassaan.

– Liian monta asiaa jäi vielä jatkoselvittelyjen varaan. Työttömyyden nousuvauhti kiihtyy ja tulopohjan oheneminen jatkuu. Työllisyyttä ja tulopohjaa sekä kuntapalvelujen rahoitusta vahvistavia tekoja tarvitaan heti.

Hallitus vähentää omia työntekijöitään ja antaa kuntien palveluiden kriisiytyä rahapulassa. Kunnille hallitus tarjoaa avuksi kuntaveron kiristämistä. Oman elvytyspolitiikkansa se on rakentanut mittavin veronkevennyksiin.

– On nurinkurista, että hallituksen tuottavuusohjelma vähentää noin 10 000 työpaikkaa juuri syvimpinä työttömyysvuosina. Hallituksen on syytä vahvistaa työllisyyttä ja myöhentää tuottavuusohjelman toimeenpanoa. Tällaista uutista emme ikävä yllä kuulleet valtiovarainministeriltä.

Työttömyyden lisääntyessä tarvitaan lisää henkilöstöä auttamaan työttömiä koulutukseen ja uuden työn syrjään kiinni. Myös tukitoimien voimavarat on turvattava.

– On hyvä, että ministeri Katainen on vihdoin ymmärtänyt, että työttömät tarvitsevat tukitoimia ja koulutusta, mutta näyttää siltä, että työttömien tukirahat jäävät alle viimevuotisen tason.

Valtiovarainministeriön työllisyyspaketti yrittää synnyttää suunnilleen saman verran työpaikkoja, kuin tuottavuusohjelma vähentää. Lopputulos on siis plus miinus nolla.

Osa työllisyyspakettia on tuki homekouluille. Asia on hyvä, mutta rahoituksen jälkirahoitteisuus tekee Filatovin mukaan jo nykyisellään rahan käytön vaikeaksi. Jatkossa käyttö vaikeutuu.

– Epäilen, että kunnat kykenevät talousvaikeuksissaan käyttämään näitä tukia, koska valtiovarainministeriö esittää leikkausta niiden tasoon.

Hallitus uskoo yhä veronalennuksiin, vaikka työttömyys nousee ja julkinen talous velkaantuu ennätystahtia. Veroelvytyksen teoreettinenkin toimivuus romahtaa syksyllä, kun kunnat korottavat veroja.

– Nämä korotukset kohdistuvat kipeimmin työttömiin ja pienituloisimpiin ihmisiin. Hallitusohjelman mukainen perusvähennyksen korotus tulee kipeään tarpeeseen, mutta tuskin riittää kompensoimaan kunnissa tapahtuvia veronkorotuksia.

Nyt on syytä vaihtaa talouspolitiikan vaihdetta. Turvata työtä siellä, missä se on turvattavissa. Korot ja rakentamisen hinta on alenemassa, koska rakentaminen on romahtamassa.

– Olisi järkevää panostaa SDP:n esittämällä tavalla enemmän julkisiin investointeihin. Kunnissa on mittavat määrät peruskorjaushankkeita, jotka on pakko toteuttaa, mutta rahapula estää korjaamisen. Nyt on järkevää lisätä valtion tukea kunnille ja panostusta peruskorjaukseen.

Näin saadaan lyötyä kaksi kärpästä yhdellä iskulla: luodaan työpaikkoja ja turvataan rakennuskannan arvo.