Filatov: Hallituksen on purettava järjestöjen rahankeräyslupien jonot

Tarja Filatov

SDP:n kansanedustaja, työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov kysyy hallitukselta, miten se aikoo turvata järjestöjen varainhankintamahdollisuudet 100-vuotisjuhlaa  viettävässä Suomessa.

Valtio ja monet kunnat ovat leikanneet järjestöille suunnattuja avustuksia. Lisäksi tukipolitiikassa on siirrytty kohti tilaaja-tuottaja -mallia, jossa rahoittaja tilaa haluamaansa aktiivisuutta järjestöiltä. Tässä mallissa uhkaa järjestöjen oma toiminnan priorisointi ja vapaaehtoisuus jäädä jalkoihin. Järjestöt ovat pyrkineet lisäämään omarahoitusosuuttaan voidakseen paikata leikkauksista aiheutuneita vajeita toimintabudjeteissaan. Valtio myös edellyttää omavastuuta monissa tukipäätöksissään.

– Monen järjestön oma varainhankinta on jäissä, koska rahankeräyslupien käsittely on ruuhkautunut kestämättömällä tavalla. Poliisihallituksen arpajaishallinnossa käsittelyajat ovat venyneet ja kestävät jopa yli puoli vuotta.

– Tilanne on kohtuuton. Edes aikataulujen venymistä ei ole informoitu järjestöjä etukäteen. Monet vakiintuneet ja selkeät rahankeräysmuodot on katkolla. Järjestöt ovat joutuneet poistamaan tilinumerot nettisivuiltaan ja lopettamaan varainhankinnan, vaikka eivät ole muuttaneet rahankeräyskonseptiaan, koska lupahakemus makaa kuukausien jonossa. Edes hyvissä ajoin syyskuussa 2016 jätettyjä hakemuksia ei ole vielä käsitelty.

– Demokratian ja vahvan kansalaisyhteiskunnan perusta on järjestöt. Järjestöjen toiminta luo osallisuutta, järjestöt tuottavat palveluita, järjestöt toimivat asiantntijoina ja järjestöt ovat myös poliittisen vallan arvokas ja rakentava kriittinen ääni.