Filatov hallitukselle: Tutustukaa Rinteen malliin

Tarja Filatov

Sosialidemokraattien mielestä laaja pitkäaikainen maltillinen tuloratkaisu on keskeisin vakautta ja ennakoitavuutta tukeva toimi, jolla työllisyyttä voidaan vahvistaa.

– Ikävä kyllä hallitus hakee valmistelemillaan pakkolaeilla pikavoittoja ja on vaarantanut vakaan neuvottelutien. Viisas hallitus peruuttaisi pakkolakien valmistelun ja edistäisi näin neuvotteluratkaisua, toteaa työllisyysvälikysymyksessä SDP:n ryhmäpuheenvuoron käyttänyt Tarja Filatov.

– Sosialidemokraattien vaihtoehdon nopeat työllisyysvaikutukset ovat noin 35 000. Koska hallitus on talouspolitiikassaan kehysmenettelyn vanki, suosittelen tutustumaan Rinteen työllistämisseteli-malliin tositarkoituksella.

Idea on lyhyesti passiivisen työttömyysturvan käyttö aktiivisena palkkatukena. Eduskunnan tietopalvelun laskelmien mukaan malli antaisi työtä noin 15.000 hengelle ja toisi julkiseen talouteen 140-250 miljoonaa hyvää.

– SDP on laatinut osana vaihtoehtobudjettiaan Yrittäjäpaketin. Lisäksi esitämme laajaa ja maltillista tuloratkaisua, yritysten ja julkisen sektorin investointien lisäämistä, työeläkemaksujen alentamista ja uutta vientiä tukevaa strategiaa.

– Suurin virhe, minkä ikääntyvä Suomi voi tehdä on laiminlyödä työttömien tukea. Kyse on ihmisten kohtuullisesta toimeentulosta ja palveluista, molemmista.

– Hallitus on leikannut nollaan työttömien nuorten yhteiskuntatakuuseen varatut rahat. Tämä on lyhytnäköinen päätös. Nuorten työttömyyden kesto tulee kasvamaan ja samalla syrjäytymisriski kasvaa.