Filatov esittää lisäpakettia nuorten pelastamiseksi

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tarja Filatov esittää nuorisotyöttömyyden ehkäisyyn lisätoimia.
– Nuorisotyöttömyyden nousu on ollut dramaattista, ja vauhti uhkaa kiihtyä entisestään kevään aikana. Suomesta löytyy lukuisia kuntia, joissa nuorisotyöttömyys on kaksinkertaistunut. Koko maassa nuorten työttömien määrä on noussut kolmanneksella vuoden 2009 aikana.

– Hallituksen olisi rakennettava pikaisesti lisäpaketti nuorten pelastamiseksi, Filatov vaatii.

– Nuorten palvelujen henkilöstöresursseja ja nuorten mahdollisuuksia täydentää osaamistaan koulutuksella on lisättävä. Samalla hallituksen pitäisi aloittaa neuvottelut kuntien kanssa nuorten aktiivitoimien lisäämiseksi.

– Nuoret tarvitsevat koulutuspaikkoja ja tukea työllistymiseen. Nyt ruuhkaisten työvoimatoimistojen todellisuuteen kuuluu, että moni työtön nuori toivotetaan tervetulleeksi puolen vuoden päästä uudelleen.

Filatov muistuttaa, että nuoret tarvitsevat tuekseen sekä työvoimapalvelua että täydennyskoulutusta.
– Se, että työttömyysturvalla saa opiskella entistä vapaammin, ei poista työvoimapoliittisen koulutuksen tarvetta. Kaikki työttömät eivät löydä omaehtoisesti itselleen koulutusta.

Filatovin mukaan edellisen laman virheistä oppimisesta on puhuttu paljon, mutta teot ovat jääneet olemattomiksi.
– Suomalaisten työurien pidentäminen ei onnistu, jos nuoret syrjäytyvät työelämästä jo työuransa alkuvaiheessa.