Filatov: Eriarvoistumisen kasvu on pysäytettävä

Suomi on eriarvoistunut ja köyhien ihmisten määrä on kasvussa. Hallitus jopa ennustaa omassa budjetissaan, että puolen miljoonan köyhän määrä kasvaa kuluvana vuonna, eduskunnan varapuhemies Tarja Filatov sanoo. Hän puhui sosialidemokraattien kampanjatapahtumassa Turengissa lauantaina.

Työttömyys on yksi suurimmista köyhyyden syistä ja siksi työllisyyden parantaminen on parasta köyhyyspolitiikkaa. Mutta se ei yksin riitä. Lisäksi tarvitaan verotuksen uudistamista ja perusturvan parantamista.

– Verotuksen tehtävä on kerätä tuloja yhteiseen pottiin. Verotus on myös tärkeä osa tulonjakopolitiikkaa ja eriarvoistumisen estämistä. Veropohjan on oltava laaja ja verot on kerättävä maksukyvyn mukaan, Filatov toteaa.

Verot, maksut ja tulot ja tulonsiirrot ovat aina kokonaisuus. Nykyisin meillä on liian paljon pienituloisia, jotka joutuvat hakemaan toimeentulotukea tai vaikkapa asumistukea maksaakseen veronsa. Heidän verotustaan on syytä tiukan euron aikanakin keventää.

– On myös syytä etsiä uusia progressiivisia verotuksen muotoja. Esimerkkinä pääomatulojen muuttaminen progressiiviseksi, Filatov ehdottaa.

Suomesta ei pidä pyrkiä tekemään veroparatiisia rikkaille. Ennemmin on syytä pyrkiä pienituloisten veroparatiisiin.
– Pienituloisten veroparatiisi on oikeudenmukaista politiikkaa ja samalla tehokasta tuottavuuspolitiikkaa, koska näin moni pienituloinen välttyisi toimeentulotukiluukulta.