Filatov: En rakasta veroja, vaan sitä mitä niillä tuotetaan

Kukaan ei rakasta veroja, mutta monet rakastavat sitä, mitä veroilla saadaan aikaan. Harva meistä pärjäisi koko elämänsä omillaan. Riippuen elämäntilanteesta tarvitsemme kaikki yhteisin verovaroin tuotettuja asioita. Kukaan ei synnytä suoraan veronmaksajia, vaan vauvoja, muistuttaa kansanedustaja Tarja Filatov Hämeen Kaiku -verkkolehden blogissaan.

– Vuoden vaihteessa on uutisoitu verojen kiristymisestä. Totta verotus kiristyy, koska se on osa valtion talouden tasapainottamisen taakkaa. Hallitukselta on vaadittu toimia velkaantumisen pysäyttämiseksi ja hallitus on sopeuttanut menoja ja tuloja.

Verotusta kiristäessäkin pidetään huoli oikeudenmukaisesta taakanjaosta. Tässä etenkin eläketulovähennys on tärkeä vastaantulo pienituloisille eläkeläisille tänä vuonna, Filatov muistuttaa.

Verrattuna vuoden 2006 kasvulukuihin kokonaistuotannosta puuttuu 30 miljardia. Verotuloissa tämä tarkoittaa 12 miljardia. Jos talous olisi vuodesta 2006 kehittynyt normaalisti, meillä olisi nyt 12 miljardia enemmän käytettävissä yhteisiin menoihin. Ikävä kyllä näin ei ole. Tämän vuoksi on kiristetty verotusta ja leikattu menoja.

Yritykset eivät ole pystyneet työllistämään kuten ennen, rahaa siis puuttuu yhteiskunnan yhteisestä kassasta.

”Verottaja iskee” –tyyppisten uutisten keskellä on hyvä muistaa mitä veroilla tehdään. On erikoista puhua verotuksesta eräänlaisena rangaistuksena. Sitä se ei  ole, vaan yhteisten menojen kattamista. Verotuksen tarkoitus on loppujen lopuksi yksinkertainen:  yhteiskunta kerää rahaa jäseniltään yhteisiin kuluihin, kuten lasten päivähoitoon, kouluihin, vanhustenhoivaan, terveydenhuoltoon, tienpitoon, poliisin tuomaan turvaan ja niin edelleen.

Verot pitää kerätä mahdollisimman hyvin maksukyvyn mukaan. Sosialidemokraateille oli tärkeää, että vuoden alusta voimaan tuleva eläketulovähennys helpottaa taakkaa pienituloisten eläkeläisten osalta. Osalla verotus saattaa valtuon ratkaisusta huolimatta kiristyä, jos kotikunta kiristää verotusta merkittävästi.

SDP:n tavoitteena oli budjettineuvotteluissa tämän vuoden budjettiin paitsi eläketulovähennys, myös lisäys takuueläkkeisiin, mutta tässä ei onnistuttu. Tavoite ei ole kadonnut, vaan se on vaaliohjelmassamme ja jatkamme työtä sen toteutumiseksi. Jatkossakin tarvitaan joidenkin kohdalla taakan helpottamista, mutta joidenkin kohdalla taakka vääjäämättä kasvaa.

– Veroilla on sosialidemokraattien mielestä kaksijakoinen tehtävä: kerätä rahaa yhteiseen hyvään ja turvaan sekä oikeudenmukaistaa tuloeroja. Lisäksi on huolehdittava siitä, että verot haittaavat mahdollisimman vähän työpaikkojen syntyä, Filatov linjaa.