Filatov: Eduskunta tarvitsee valtiovarainministeriltä talouden riskianalyysin

Eduskunnan varapuhemies Tarja Filatov toivoo valtiovarainministeri Kataisen esittelevän kunnollisen riskianalyysin eduskunnalle, kun eduskunta käsittelee lisätalousarviota ja budjetin täydennystä.

Filatovin mielestä Suomella ei ole nyt varaa hallitukseen, joka vain esittelee saavutuksiaan eikä oppositioon, joka tyytyy kritisoimaan hallitusta. Nyt tarvitaan kunnollinen talouden riskianalyysi. Riskeihin on varauduttava ajoissa eikä vasta seuraavalla vaalikaudella. Fiksu hallitus kuulee myös opposition ehdotuksia.

– Uudet työllisyysluvut ja tuoreet talousluvut ovat antaneet toivoa laman selän taittumisesta, mutta uusiin riskeihin on varauduttava edelleen maailmantalouden takia. Laman suuri inhimillinen riski on pitkäaikaistyöttömyyden voimakas nousu. Mustia pilviä taivaalle kerää myös valuuttakurssi sota.

– Avoin markkinatalous ei ole niin kovin markkinaehtoista silloin, kun maailman suuret talousjätit huolehtivat omista intresseistään. Tämä on näkynyt Kiinan valuutan alhaisena tasona. Kiinan edullinen valuutta on nostanut kiinalaisten tuotteiden kilpailukykyä maailmalla, nyt samaan pyrkii Yhdysvallat.

– Työllisyys ja talousriskit ovat osoittaneet sen, että maailmankaupan vapaus on häilyvä käsite ja protektionismi houkuttaa monia maita. Puhdasoppiselle Euroopalle tämä saattaa tietää vaikeuksia lähitulevaisuudessa.

Filatov puhui Palokan Työväenyhdistyksen uuden tilan avajaisjuhlassa Jyväskylässä.