Filatov: Ammattiin valmistuville muutosturvajoukot

Nuorten syrjäytymisen arvellaan maksavan 300 miljoonaa vuodessa. Vielä suurempi hinta on  inhimillinen se lasku, joka lankeaa maksettavaksi, jos nuori syrjäytetään koulutuksesta ja työelämästä, muistuttaa eduskunnan työelämä-ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov perjantaina Jokioisilla.

Filatov esittää ammattiin valmistuville nuorille vastaavaa palvelua kuin irtisanotuilla on. Irtisanotuilla on muutosturvajoukot tulevat jo irtisanomisaikana työpaikalle rakentamaan siltaa seuraavan työhön.

– Sama menettely pitäisi rakentaa valmistumisvaiheessa oleville nuorille. Työnhaku ei ole nykymaailmassa helppoa. Osa töistä on reilusti esillä työvoimatoimistoissa, osa taas piilossa ja osa välittyy yksityisillä työnvälitys- ja rekrytointimarkkinoilla. Nuorten palveluissa pitäisi ottaa oppia erityisoppilaitoksista, jotka saattavat vaikeammassa työmarkkina-asemassa olevat nuoret paremmin työelämään kuin normikoulut.

Budjetissa lisätään opiskelupaikkoja ja tavoitteena, että jokaiselle peruskoulun päättäneelle taataan jatkomahdollisuus lukiossa, ammatillisessa koulutuksessa, oppi-sopimuskoulutuksessa, työpajassa, kuntoutuksessa tai muulla tavoin. Lisäksi nuorille aikuisille on rakennettu oma  osaamisohjelma, joka koskee yhteensä 12 000 aloittajaa.

Työttömistä nuorista reilusti yli puolella on jo ammatillisesti suuntautunut tutkinto., mutta he eivät ole onnistuneet saamaan työpäikkaa.

Perinteisten työvoimatoimistojen palvelujen työharjoittelun, tuetun työn, työvimapoliittisen koulutuksen ja työpajapaikkojen lisäksi nuorille rakennetaan koulutustakuuta.