Feldt-Ranta: Ydinvoimapäätökset jäihin

SDP:n kansanedustaja ja puoluehallituksen jäsen Maarit Feldt-Ranta esittää, että Suomi tulevana vaalikautena arvioi energiapolitiikkaansa uudelleen.

Ensi vaalikaudella ei tule tehdä ydinvoiman lisärakentamiseen liittyviä päätöksiä. Ydinvoimaovi on nyt syytä sulkea ja alkaa tosissaan miettiä kestävämpiä tulevaisuuden energiamuotoja. Suomen tulee ottaa Japanin ydinonnettomuuden tapahtumat tosissaan. Tämänpäiväiset tiedot siitä, että Suomen säteilyturvaviranomaiset ovat pitkälti lehtitietojen varassa Japanin ydinvoimaonnettomuuden etenemisen suhteen, lisäävät entisestään kansalaisten turvattomuuden tunnetta.

Niiden ydinvoimauskovaisten, jotka pitävät ydinonnettomuuksien riskiä teoreettisena, on hyvä tunnustaa että viimeisen 25 vuoden aikana on tapahtunut jo kolme merkittävää ydinonnettomuutta, jotka ovat vaikuttaneet miljoonien ihmisten elämään.