Feldt-Ranta: Vihreiden Vartia vanhan poliittisen kulttuurin kannattajana

Maarit Feldt-Ranta

Vihreiden kansanedustaja Antero Vartia äänesti eduskunnassa ministeri Bernerin luottamuksen puolesta ja syyttää niitä kansanedustajia politikoinnista, jotka eivät katsoneet hyvällä ministerin epäasialliseksi todettuja toimia. Vartia tulee lausunnollaan ja kirjoituksellaan siunanneeksi sen, että sääntöjä saa rikkoa ja epäasiallisesti saa toimia, mutta moitteita ei saa jakaa, vaan asiat pitää lakaista maton alle, ”ettei synny huonoa tunnelmaa”.

Valtiontalouden tarkastusviraston raportti moittii liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriä (kesk.) kyseenalaisesta omistajaohjauksesta, jossa yhtiö pakotettiin luopumaan vahingonkorvauskanteista mm yhtiön tilintarkastajia vastaan. Raportissa Bernerin todetaan puuttuneen Finavian toimintaan vastoin keskeisiä omistajaohjauksen pelisääntöjä.

Eduskunnan tarkastusvaliokunta käsitteli asiaa pitkään ja perusteellisesti ja moitti yksimielisessä mietinnössään ministeriötä omistajaohjauksen vakiintuneiden periaatteiden vastaisesta puuttumisesta yhtiön operatiivisiin asioihin. Valiokunta kannatti myös vahingonkorvauksien hakemista ja katsoi, että korvausasiat olisi tullut ratkaista yhtiökokouksessa.  Samalla valiokunta velvoitti hallitusta täsmentämään valtionyhtiöiden riskienhallintaa sekä omistajaohjauksen periaatteita, jottei vastaavaa enää tapahtuisi.

Mitä tästä ei olisi saanut sanoa? Vartia sanoo edustavansa uutta poliittista kulttuuria, mutta eikö hän päinvastoin edusta ikivanhaa ja kyseenalaista kulttuuria: aikaa, jolloin herrat suhmuroivat, poliitikot pelastavat toisiansa ja kansa maksaa. Yhteiskunnan yhdessä sovittuja pelisääntöjen sijaan astuu vahvemman oikeus. Nythän hallituspuolueiden ja vihreiden tuella uhkaa syntyä tilanne, jossa valtio menettää 34 miljoonaa euroa eikä asiasta vastaa kukaan.

Vihreiden Vartian edustama ajattelu, jossa ikäviä tosiasioita ei saa sanoa ääneen on paluuta vanhaan aikaan. Avoimuus, yhdenvertaisuus ja tilivelvollisuus ovat uuden ajan tärkeitä arvoja, joita kaikkien poliitikkojen pitäisi tänään kunnioittaa.