Feldt-Ranta: Turvataan kuntapalvelujen laatu ja läheisyys

SDP:n kuntatyöryhmän ja hallituksen kuntauudistuksen seurantaryhmän puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta kuvailee SDP:n tänään julkistaman kuntapalvelustrategian tiivistyvän kahteen sanaan: pitkäjänteisyys ja suunnitelmallisuus. Niitä toteutetaan kuntien strategiatasolta lähtien.

– Jokaiseen kuntaan tulee laatia palvelustrategia, jossa määritellään kunnan, järjestöjen ja yritysten rooli palveluntuotannossa, kunnan kilpailuttamisvarat sekä sen, miten laadullisten kriteerien tulee näkyä kunnan hankinnoissa. Samalla voidaan päättää kunnan palvelutuotannon kilpailuttamisen rajoista.

Kilpailutuksen kautta toteutettava kuntien palveluntarjonta on asettanut kuntapäättäjät haastavaan tilanteeseen. Alueellinen eriarvoistuminen kuntien sisällä on saatava pysäytettyä eikä kuntalaisille tarjottavien palveluiden laadusta tule hintaan vedoten tinkiä. Tämä vaatii uudenlaista osaamista palvelunhankintatilanteessa.

– Hyvinvointipalveluiden järjestäminen pitkäjänteisesti ja ihmislähtöisesti edellyttää hankintalain monipuolista soveltamista ja selkeitä pelisääntöjä eri toimijoille. On hyvä tiedostaa, että kaikkea ei tarvitse kilpailuttaa vain hintakriteeriin nojaten.

Feldt-Ranta huomauttaa, että tilauksissa voidaan painottaa laatua asettamalla kriteerejä hankinnan kohteen vähimmäisvaatimuksiksi. Vähimmäisvaatimuksena voi olla esimerkiksi tietty vasteaika palvelun tavoittamiselle. Paikallista palveluntuotantoa voidaan tukea pilkkomalla hankinnat tarpeeksi pieniin kokonaisuuksiin.

Nykyistä julkisen sektorin harjoittaman elinkeinotoiminnan lainsäädäntöä tullaan muuttamaan vuoden 2013 aikana.

– Kuntien kannalta tämä lain muutos tarkoittaa velvoitetta tietyissä tilanteissa yhtiöittää toimintaansa, Feldt-Ranta selventää.

Mikäli päätetään yhtiöittämisestä, tärkeätä on, että tällainen yhtiö pyritään pitämään pääosin kunnan omistuksessa ja että kunnan yhtiöissä on myös poliittinen edustus.

– Se on tärkeää niin kuntakonsernin kokonaisuuden hallinnassa kuin myös kuntalaisten kokonaisedun näkökulmasta.