Feldt-Ranta: Tukeeko kokoomus SDP:n esityksiä vanhusväestön tilanteen parantamiseksi?

SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta pitää kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpon tämänpäiväistä vanhusväestöä koskevaa puheenvuoroa tervetulleena.

– On hyvä, että myös kokoomus nyt alkaa puhumaan vanhusväestön tilanteesta. Puheenjohtaja Orpon puheessa tänään huolestuttavaa tosin on se, että kokoomus haluaa vain laatia senioriohjelman tulevaisuutta varten. Vanhusten tulevaisuus on tässä ja nyt, ja paperin sijaan tarvitaan oikeita toimenpiteitä, sanoo Feldt-Ranta.

Kokoomus ja Petteri Orpo ovat koko kuluvan vaalikauden perustelleet vanhusväestöön ja eläkeläisiin kovaa iskeneitä leikkauksia kestävyysvajeen umpeenkuromisella. Tänään, vanhusten viikon aattona, Orpo sanoo, että seniorit ovat voimavara, ei kestävyysvaje.

– Vielä keväällä, kun SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne esitti eläkeläisköyhyyden poistamista ja eläkeläisten toimeentulon parantamista, leimasi Petteri Orpo puheet vastuuttomaksi ja totesi, että Rinteen eläkeläisen aseman parantamispuheet eivät ainakaan helpota SDP:n ja kokoomuksen yhteistyötä. Tukeeko kokoomus nyt SDP:n esitystä parantaa pienillä eläkkeillä kituuttavien ihmisten, Suomen rakentajien toimeentuloa? Olemme esittäneet 100 euroa nettona kuukaudessa useamman vuoden ohjelmalla toteuttaen lisää alle 1400 euron eläkkeisiin, keventää esimerkiksi lääkkeiden ja asiakasmaksujen alennuksilla kustannuksia ja eläkkeensaajien verotuksen korjaamista suhteessa samojen tulojen palkansaajiin olevat epäkohdat, muistuttaa Feldt-Ranta.

– Pelkästään hallituksen perusturvaan tekemät indeksileikkaukset hallituskauden aikana ovat n. 250 miljoonaa euroa. Indeksijäädytysten vaikutukset ovat esimerkiksi kansaneläkkeeseen ovat reilut 22 euroa kuukaudessa, 266 euroa vuodessa. Muita hallituksen sosiaaliturvaleikkauksia, jotka vaikuttavat pientä eläkettä saavien toimeentuloon, ovat esimerkiksi lääke- ja matkakorvausten sekä asumistuen omavastuun korotukset, diabeteslääkkeiden korvausten leikkaus, ruokavaliokorvausten lakkautus, leikkaukset kuntoutusjärjestelmään ja vanhustenpalveluihin. Kaikkiaan hallituksen sosiaaliturvaan tekemät leikkaukset tarkoittavat yli 700 miljoonan euron heikennyksiä ihmisten toimeentuloon, summaa Feldt-Ranta.

– SDP on esittänyt, että indeksikorotukset maksettaisiin täysimääräisinä. Tällä olisi merkittävä vaikutus eriarvoisuuden vähentämisessä ja tuloerojen kaventamisessa. Tämä onnistui viime hallituskaudellakin, jolloin päätösperäinen politiikka kavensi tuloeroja.

– Kauniit puheet eivät paranna yhdenkään ikäihmisen asemaa ja toimeentuloa. Tuetteko näitä SDP:n konkreettisia vanhusväestön tilannetta parantavia esityksiä? kysyy Feldt-Ranta.