Feldt-Ranta: Sisua ei saa sivuuttaa puolustusvoimien kuorma-autohankinnoissa

— Peruskysymys kuuluu, käyttääkö Suomen puolustusvoimat mahdollisuutta tukea kotimaista työtä vai annetaanko kuorma-autotilaus Euroopan tasoiseen kilpailuun, kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta selvittää.

Puolustusvoimat on parhaillaan valmistelemassa raskaiden siviili-kuorma-autojen hankintaa. Kyseessä on merkittävä, n. 150 kuorma-auton hankinta. Feldt-Ranta on tehnyt aiheesta hallitukselle kirjallisen kysymyksen.

Kysymyksellään Feldt-Ranta haluaa selvittää, minkälaisia aikomuksia hallituksella on nyt valmisteltavan hankinnan osalta.

— Olen huolissani, sillä olen eri kanavia pitkin kuullut, että asian valmistelu olisi nyt uudenlaisessa asennossa, eikä suorahankintaa tällä kertaa käytettäisi.

Puolustusvoimat on aiemmin, kokonaisharkintaan perustuvan arvioinnin seurauksena, toteuttanut kuorma-autohankintoja Karjaalla sijaitsevalta Sisu:n kuorma-autotehtaalta suorahankintana. Puolustusvoimien materiaalihankinnat Karjaalla sijaitsevalta Sisun kuorma-autotehtaalta olivat ajankohtaisia myös viime vaalikaudella. Silloinen puolustusministeri Jyri Häkämies (kok.) vakuutti kotimaisen tilauksen suosimisen järkevyydestä, Feldt-Ranta muistuttaa.

Hallituksella on 21 päivää aikaa kertoa miten se aikoo asiassa toimia.