Feldt-Ranta: Ministeri Berner sumuttaa maakuntia – vaihtoehtoja on aina

SDP:n kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta tyrmää liikenneministeri Bernerin puheet siitä, että junavuorojen karsimiselle ei olisi vaihtoehtoa.

”Tämä on käsittämätöntä puhetta ministeri Berneriltä. Hän on ministerinä itse valinnut junavuorojen lakkauttamisen, vaikka tietää oikein hyvin, kuinka tuhoisat vaikutukset sillä päätöksellä on maakunnille ja niiden asukkaille. Bernerin on turha sumuttaa maakuntien asukkaita väittämällä, että vaihtoehtoja ei ole. Hän olisi voinut valita toisin, sillä politiikassa on aina vaihtoehtoja”

Feldt-Ranta muistuttaa, että SDP on ehdottanut jo kauan sitten Bernerille, että työmatkaliikenne ja junavuorot pelastettaisiin perumalla pieni osa autoveron alennuksesta.

”Tämä olisi yksinkertainen ja vaikuttava vaihtoehto hallituksen leikkauksille. Jostain syystä ministeri Berner pitää itsepäisesti kiinni halustaan lopettaa useita junayhteyksiä.”

Feldt-Ranta ihmettelee sitä, että perinteisesti maakuntia puolustaneen Keskustan ministeri tekee tällaista liikennepolitiikkaa ja vieläpä Keskustan puheenjohtajan ja pääministeri Sipilän siunauksella.

”Maakunnissa ollaan syystäkin huolissaan. Toimivat liikenneyhteydet ovat valtavan tärkeät maakuntien elinvoimalle. Siksi onkin niin uskomatonta, että pääministeri Sipilä kuuntelee enemmän ministeri Bernerin ideologista puhetta kuin Keskustan kenttää. Näyttää siltä, että keskusta on heittänyt aluepolitiikan romukoppaan.”

Feldt-Ranta muistuttaa, että SDP teki yhdessä koko muun opposition kanssa välikysymyksen junaliikenteestä, minkä ansiosta velvoiteliikenteeseen tuli viiden miljoonan euron lisäys.

”Ministeri Bernerin on siis aivan turha väittää, ettei vaihtoehtoja ole. Kukaan ei usko sellaista puhetta.”