Feldt-Ranta: Kyllä kuntauudistukselle – Ei karttaharjoitukselle

SDP sitoutuu vahvasti kuntauudistuksen toteuttamiseen, mutta torjuu virkamiesten valmisteleman karttaharjoituksen.
– Virkamiesesityksen 66–70 kunnan mallille on sanottava ”ei kiitos”, toteaa SDP:n kuntatyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta.

– Kuntauudistuksessa on kyse laadukkaiden palvelujen tasa-arvoisesta turvaamisesta koko maassa, kuntien taloudesta ja demokratian parhaasta mahdollisesta toteutumisesta. Terveyserojen kasvun estäminen, vanhustenhuollon puutteiden tai terveyskeskusjonojen poistaminen edellyttävät päättäjiltä rohkeita päätöksiä – siksi kuntauudistusta on jatkettava määrätietoisesti. Yksin karttaharjoituksilla ongelmien ratkaisu jää kuitenkin haaveeksi.

– Uudistuksen etenemisessä tarvitaan nyt kuntien ja valtion kaikkien toimijoiden välistä hyvää yhteistyötä, tehokkaita ja kestäviä palveluratkaisuja, uutta lainsäädäntöä ja kuntien taloutta vahvistavia ratkaisuja. Yhteistyö toimijoiden kesken on uudistuksen keskeinen edellytys, pakolla ja sanelulla parhaisiin lopputuloksiin on mahdotonta päästä.

– Kuntauudistuksen merkitystä Suomen tulevaisuudelle ei voi korostaa liiaksi. Oli erittäin hyvä, että valtiovarainministeri Urpilainen toivotti myös opposition tervetulleeksi mukaan uudistuksen valmisteluun. Sekä keskustan että perussuomalaiset osallistuminen olisi erittäin tärkeää, jotta suomalaisten hyvinvoinnin kannalta ehkä keskeisimmässä hankkeessa päästäisiin eteenpäin aidossa ja hyvähenkisessä yhteistyön ilmapiirissä. Riitelemällä ja toisiaan syyttelemällä päättäjät tekevät Suomelle pahan karhunpalveluksen.