Feldt-Ranta kokoomusjohdon toiminnasta: Tekopyhyys haiskahtaa kilometrien päähän

SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta ihmettelee kokoomuksen miesjohtajien äkillistä mielenmuutosta Helsingin Suomalaisen Klubin jäsenyyden suhteen.

– Kyllähän tässä haiskahtaa tekopyhyys kilometrien päähän. Vaikuttaa siltä, että kokoomuksen johdossa on nyt kova paniikki päällä ja tässä yritetään epätoivoisesti peitellä sitä tosiasiaa, että kokoomus äänesti sellaisen ministerin puolesta, joka iloitsee naisten oikeuksien polkemisesta, Feldt-Ranta sanoo.

– Viime perjantaina Kokoomuksen miesjohto painosti koko eduskuntaryhmän äänestämään ministeri Soinin luottamuksen puolesta. Kokoomus siis käytännössä siunasi Soinin oikeuden toimia vastoin Suomen linjaa ja iloita siitä, että naisten ja tyttöjen oikeuksia poljetaan. Pari päivää sen jälkeen, kun kokoomuksen arvot ja toiminta kyseenalaistettiin, kokoomuksen herroille tuli mieleen uhkailla klubista eroamisella. Tämä on ihmeellinen yhteensattuma.

Feldt-Ranta näkee Orpon tämänpäiväisissä puheissa suoria yhtymäkohtia kokoomuslaisten kannanottoihin, kun Soinin abortti-puheista syntyi kohu elokuussa.

– Nyt, aivan kuten silloinkin, kokoomuslaiset rientävät julkisuuteen tuomitsemaan sellaisia asioita, jotka he ovat hyväksyneet hiljaisesti jo pidemmän aikaa. Siinä ei ole mitään uutta, että kokoomus on hyväksynyt Soinin toiminnan jo kolmen ja puolen vuoden ajan. Sen sijaan Petteri Orpon pitäisi nyt kertoa avoimesti, kuinka pitkään hän on ollut herraklubin jäsenenä ja kuinka pitkään hän on hyväksynyt sen, että jäseneksi ei hyväksytä naisia.

Feldt-Ranta teki viime viikolla epäluottamuslauseen ministeri Soinille. Syynä oli Soinin toistuva Suomen linjan vastainen toiminta sekä naisten ja tyttöjen oikeuksien vähättely. Kokoomus ja keskusta äänestivät Soinin luottamuksen puolesta.