Feldt-Ranta: Kokoomuksen kotouttamislinjat kohdallaan – nyt odotamme toimia niiden rahoittamiseksi

SDP:n maahanmuuttofoorumin puheenjohtaja, kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta pitää Kokoomuksen tänään julkaiseman maahanmuuttopoliittisen työryhmän linjauksia oikeansuuntaisina.

Hänen mukaansa on hienoa nähdä, että Kokoomus tunnustaa kotouttamisen tehostamisen tarpeen. Aikaisempina vuosina Kokoomus on halunnut leikata mm. tähän tarkoitukseen käytettäviä työvoimapolitiikan valmentavia määrärahoja.

– Linjaukset kotouttamisen tehostamisesta ja kielen opiskelun tärkeydestä ovat kohdallaan, nyt odotammekin valtionvarainministeripuolue Kokoomukselta ja hallitukselta myös konkreettisia toimia asian hoitamiseksi. Myös nopeiden turvapaikkapäätösten tekeminen edellyttää määrärahojen lisäämistä nykyisestä, toteaa Feldt-Ranta.

Sosialidemokraattien mielestä Suomen tulee pyrkiä tavoitteelliseen ja hallittuun maahanmuuttopolitiikkaan, jolla huomioidaan myös työmarkkinoiden vakaus. Turvapaikkapolitiikan osalta tarvitaan nykyistä tehokkaampia EU-tason toimia, jotta turvapaikkavirrat eivät kasaudu yksittäisten jäsenvaltioiden ongelmiksi.

– Määrärahoja maahanmuuttajien kielikoulutukseen ja muuhun kotouttamiseen on tällä hetkellä liian vähän. Erilaisia työharjoittelu- ja oppisopimuspaikkoja on maahanmuuttajille merkittävästi lisättävä, Feldt-Ranta lisää.