Feldt-Ranta ja Heinäluoma esittävät yhteistyötä merivalvonnasta Itämerellä

SDP:n kansanedustajat Maarit Feldt-Ranta ja Eero Heinäluoma toteavat, että pohjoismaisen yhteistyön täytyy elää ajassa ja kulkea eteenpäin. Heidän mielestään pohjoismaisen yhteistyön on aika kasvaa täyteen mittaansa.

– Puolustus- ja turvallisuusasioissa on paljon käyttämättömiä mahdollisuuksia. Thorvald Stoltenbergin raportin 13 konkreettista ehdotusta ansaitsevat tulla huolella läpikäydyksi ilman viivytyksiä.

Feldt-Ranta ja Heinäluoma toteavat, että on perusteltua aloittaa käytännönläheisistä yhteistyömahdollisuuksista ja jättää askartelu solidaarisuusjulistuksista myöhempään ajankohtaan. Heidän mukaansa Stoltenbergin laatima selvitys antaa hyvän lähtökohdan jatkopohdinnoille.

– Stoltenbergin ehdotukset yhteistyöstä merivalvonnasta Itämerellä sekä arktisesta yhteistyöstä ovat toteuttamiskelpoisia. Yhteinen meritilan kuva on kaikkien liikkujien turvallisuutta lisäävä tekijä.

– Vastuunotto yhden maan, Islannin, ilmatilan yhteispohjoismaisesta suojaamisesta ei kuitenkaan vaikuta realistiselta. Sopii kysyä, mihin Natoa tarvitaan, jos se ei pysty huolehtimaan jäsenmaansa Islannin ilmatilasta.

Feldt-Ranta ja Heinäluoma puhuivat tänään 22. huhtikuuta eduskunnassa Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnan toimintakertomus 2008 lähetekeskustelussa.