Feldt-Ranta: Frys kärnkraftbesluten

SDP:s riksdagsledamot och medlem i partistyrelsen Maarit Feldt-Ranta föreslår att Finland omvärderar sin energipolitik under den kommande valperioden.

Under följande valperiod ska man inte besluta om att bygga mera kärnkraft. Nu är det dags stänga kärnkraftsdörren och börja fundera på mera hållbara energikällor i framtiden. Finland bör ta kärnkraftsolyckan i Japan på allvar. Enligt dagens uppgifter är Finlands strålskyddsmyndigheter i stort sett beroende av tidningskällor om hur olyckan i Japan framskrider. Det ökar ytterligare medborgarnas otrygghetskänsla.

De kärnkraftsfrälsta, som anser att risken för kärnkraftsolyckor är teoretisk, är tvungna att erkänna fakta. Under de senaste 25 åren har det inträffat tre kärnkraftsolyckor, som har påverkat miljontals människors liv.