Ex-perheministerit: Milloin hallitus ryhtyy uudistamaan perhevapaita?

– Akava julkaisi tänään oman perhevapaamallinsa. SDP:n malli joustavampiin perhevapaisiin esiteltiin viime viikolla. Laaja joukko eri asiantuntijatahoja on nyt tehnyt ehdotuksensa uudistuksesta. Hallituksen on syytä ottaa viesti vakavasti ja aloittaa uudistuksen valmistelu viipymättä, vaativat SDP:n entiset perheministerit Susanna Huovinen, Maria Guzenina ja Tuula Haatainen.

– Toivomme asiasta vastaavalta ministeriltä vastausta, millä aikataululla valmistelu on tarkoitus aloittaa. Vai pistääkö hallitus pään pensaaaseen ja tyytyy ajasta jälkeenjääneeseen nykymalliin, perheiden hyvinvoinnin kustannuksella, kysyvät ex-perheministerit.

– Kaikkia mallinsa esitelleitä tahoja yhdistää yhteisymmärrys siitä, että perhevapaita pitää uudistaa vastaamaan paremmin nykyarkea. Ruotsissa on jo vuosikymmeniä edistetty perhevapaiden tasaisempaa jakautumista vanhempien kesken, ja siellä tulokset näkyvät; naisten työllisyysaste lastensaanti-iässä on noin 10 prosenttiyksikköä korkeampi kuin Suomessa, muistuttaa Huovinen.

– Uudistus tarvitaan, jotta naisten asema työelämässä paranee, eikä naisille tule pitkien vapaiden aiheuttamaa taakkaa, joka näkyy matalampina palkkoina ja aikanaan pienempinä eläkkeinä. Mutta yhtä lailla kyse on miesten tasa-arvosta saada olla enemmän mukana lapsen elämässä. Jos tämä onnistuu Ruotsissa, miksei se onnistuisi meilläkin, toteaa Guzenina.

– SDP:n malli tuo perhevapaisiin joustoa ja helpottaa perheiden elämää niin lapsen ensimmäisten elinvuosien aikana kuin myös lapsen kasvaessa. Meidän mallissamme vapaita voi pitää aina siihen asti, kun lapsi täyttää 10 vuotta. Malli huomioi myös erilaiset perhe- ja elämäntilanteet, kertoo Haatainen.

Demarinuoret on kertonut tekevänsä kansalaisaloitteen perhevapaiden uudistamisesta, mikäli hallitus ei kevään kehysriihessä osoita aikeita ryhtyä uudistukseen.

SDP:n perhevapaamalliin voit tutustua täällä: https://sdp.fi/fi/blog/sdp-julkaisi-perhevapaamallin/