Ex-asuntoministeri Pia Viitanen pitää keskustan avausta MAL-sopimusten romuttamisesta kesän limbona

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ehdotti kesäkokouksessa suurten kaupunkien MAL-sopimusten korvaamista maakuntien sopimuksilla. Ehdotus on räikeästi hallitusohjelman vastainen. Hallitusohjelmassa hyviä tuloksia tuottaneita MAL-sopimuksia on päinvastoin sovittu vahvistettavan ja laajennettavan.

– MAL-sopimukset ovat yleisesti ja laajasti todettu erinomaiseksi tavaksi edistää hyvää alue- ja yhdyskuntarakennetta. Niillä voidaan tehokkaasti yhdistää asunto- ja liikennesuunnittelu toimiviksi kokonaisuuksiksi. Myös ilmaston kannalta MAL-sopimukset ovat keskeinen työkalu. Sellaista mikä toimii ei pidä ajaa alas vaan vahvistaa, toteaa entinen asuntoministeri, kansanedustaja Pia Viitanen.

MAL-sopimuksista oli laaja yhteisymmärrys hallitusohjelmassa. Edellisellä hallituskaudella koko eduskunnan yksimielisesti hyväksymässä tarkastusvaliokunnan mietinnössä linjattiin myös MAL-sopimusten vahvistamisen olevan keskeistä. Sopimuksilla on tärkeä rooli myös syksyllä valmistuvassa asuntopoliittisesta ohjelmassa.

– Tämä hallitusohjelman vastainen ehdotus on todella monella tapaa toimimaton, eikä sitä tule ottaa edes keskustelupöytiin. Viitanen jatkaa.

– Itsekin MAL-sopimuksia tehneenä näen niiden merkityksen. Hyvä yhdyskuntarakenne on keskeistä ja tärkeää asumisviihtyvyyden kannalta, ja samalla sillä on olennainen osa ilmastonmuutoksen torjunnassa sekä monipuolisen asuntorakenteen ja  toimivan liikenne- ja joukkoliikennejärjestelmän rakentamisessa, Viitanen päättää.