Eveliina Heinäluoma: Pääkaupunkiseudun kuntien ääntä kuultiin – pk-seudulle sote-palvelujen erillisratkaisu

Käynnissä olevissa hallitusneuvotteluissa on puolueiden välillä löydetty sopu sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisen periaatteista.

– Hyvä, että soten markkinamalli on nyt laitettu roskakoriin. Julkisen sektorin vastuu hoivan järjestämisessä vahvistuu, SDP:n kansanedustaja Eveliina Heinäluoma iloitsee.

– Pidän myös hyvänä asiana, että pääkaupunkiseudulle lähdetään selvittämään sote-palveluiden järjestämisessä erillisratkaisua – alueen kuntien viestiä on kuultu. Pääkaupunkiseutu on maan väkirikkain alue, jolla on jo tällä hetkellä riittävän suuret hartiat sote-palvelujen järjestämisessä. Tähänkin saakka erikoissairaanhoito on toiminut varsin hyvin ja ongelmat ovat olleet perusterveydenhoidosta ja vanhustenhoidossa. Siksi on tärkeä kirjata 0,7 hoitajamitoitus lakiin, Heinäluoma huomauttaa.